TAJUK: PERMAINAN MEMUKUL (HIT GAME)
1.0
Nama Permainan
“ Bola Ajaib Lantunan”
2.0
Matlamat
Permainan merupakan satu aktiviti untuk
kecergasan fizikal dan mental manusia. Aktiviti bermain mampu meningkatkan
kecergasan seseorang individu tanpa mengira peringkat umur atau jantina. Selain
kecergasan fizikal, permainan juga boleh mendatangkan keseronokan kepada
individu yang bermain. Oleh itu, aktiviti permainan kecil yang dirancang ini
bertujuan untuk memberi kesedaran dan pendedahan awal kepada golongan
kanak-kanak mengenai faedah bermain. Selain itu, permainan kecil ini juga
adalah untuk mempelbagaikan kaedah pengajaran guru.
3.0
Objektif
Pada
akhir permainan murid akan:
- Memupuk
dan meningkatkan kecergasan tahap dari segi fizikal, emosi, rohani, intelek
dan sosial .
- Mempunyai kebolehan lokomotor dalam diri setiap
individu seperti berjalan, memukul dan mengimbangkan badan dengan betul.
- Meningkatkan kecergasan motor dalam diri setiap individu
seperti kelajuan, ketangkasan, koordinasi dan keseimbangan.
- Membina semangat kerjasama dan setiakawan antara
ahli pasukan dalam merancang strategi yang berkesan untuk permainan.
- Menggalakkan setiap peserta untuk bermain secara
adil dan bersemangat kesukanan tinggi.
- Mempupuk cara berfikir kreatif dan kritis
4.0
Tarikh
3 – 7 September 2012
5.0
Jangka masa
2.00 petang – 4.00 petang
6.0
Tempat
Dewan Tun Datu Mustapha, Institut
Perguruan Kent, Tuaran
7.0
Kumpulan sasaran (Tahap umur kanak-kanak)
Murid Prasekolah (6 tahun) dan murid sekolah
rendah yang berumur antara Tahun
1 hingga 3 (Tahap 1)
8.0
Bilangan peserta
20 orang
9.0
Panduan Pelaksanaan Permainan
9.1 Jawatan kuasa Kerja
Pengerusi : Dayang Nur Shafiqa Binti Abang Ahmad
Setiausaha : Niza Wahida Binti Wahishad
Bendahari : Siti Zulaikha Binti Abdu Rahim
Ahli
Jawatankuasa
Pegawai Teknikal :
Adhar Hasli Bin Mad Nor
Pengadil
/ Hakim : Jazimine Nur Hawa Binti Hazman
Pencatat
markah : Sarra Qistina Binti Yazir
Keselamatan :
Adam Zaril Bin Ahmad Taz
Kebersihan : Shadmary Binti Hassan
Protokol : Sophia Tiz Binti Hazim
Aturcara
Majlis : Ivana Tristen Woodson
Jemputan :
Qaisara Miss Binti Ahmad
Publisiti :
Mohd Fazri Bin Zarit
Hadiah
& cenderahati : Amri Zaquan
Bin Amir Hazid
Pengerusi
Majlis : Mya Zara
Binti Rizal
Peralatan :
Engku Hazrith Bin Engku Zakli
Makanan
& minuman : Zainol Bakri
Bin Basri
9.2
Senarai nama pemain
No.
|
Nama Pemain
|
1.
|
Adhar Hamdi Bin Mad
Nor
|
2.
|
Jazimine Jess Binti
Hazman
|
3.
|
Sarra Qistina Binti
Yazir
|
4.
|
Adam Harris Bin
Ahmad Taz
|
5.
|
Shadmary Tiz Binti
Hassan
|
6.
|
Sophia Qaisara
Binti Hazim
|
7.
|
Ivana Tristen
Woodson
|
8.
|
Qaisara Miss Binti
Ahmad
|
9.
|
Zila Harnie Binti
Musa
|
10.
|
Cut Elainy Binti Hasni
|
11.
|
Merry Hatty Cudson
|
12.
|
Akmal Danzly Bin
Hamdi
|
13.
|
Kelly Wrickson
Dartman
|
14.
|
Shirly Kristina
Binti Nizam
|
15.
|
Siti Ruhayah Binti
Zamsali
|
16.
|
Rakiah Zarina Binti
Johari
|
17.
|
Zara Imina Binti
Izham
|
18.
|
Nelly Amnani Binti
Hazran
|
19.
|
Masfitri Binti
Dzulkarnain.
|
20.
|
Shamara Binti Johan
|
9.3 Senarai semak
9.3.1 Senarai semak sebelum
pelaksanaan
No.
|
Perkara
|
Ya
|
Tidak
|
Catatan
|
1.
|
Menerima tugasan
|
|
|
|
2.
|
Undian jenis
permainan
|
|
|
|
3.
|
Menubuhkan Ahli
Jawatankuasa
|
|
|
|
4.
|
Merancang permainan
|
|
|
|
5.
|
Perbincangan dengan
pensyarah mengenai aktiviti
|
|
|
|
6.
|
Membuat kertas
kerja
|
|
|
|
7.
|
Meninjau kawasan
permainan
|
|
|
|
8.
|
Menyediakan
peralatan
|
|
|
|
9.
|
Memeriksa
keselamatan kawasan dan alatan yang akan digunakan
|
|
|
|
10.
|
Merancang dan
menyediakan:
a. - Pelan
kedudukan pelaksanaan permainan
b. - Langkah-langkah
pelaksanaan permainan
c. - Peraturan
dan syarat-syarat permainan
d. - Borang
pemarkahan
|
|
|
|
11.
|
Pembahagian
kumpulan peserta
|
|
|
|
12.
|
Membuat nombor
peserta
|
|
|
|
9.3.2 Senarai semak semasa pelaksanaan
No.
|
Perkara
|
Ya
|
Tidak
|
Catatan
|
1.
|
Memeriksa semula
kawasan permainan
|
|
|
|
2.
|
Menyusun peralatan
|
|
|
|
3.
|
Mengagihkan nombor
kepada peserta
|
|
|
|
4.
|
Menerangkan:
a. Pelan
kedudukan pelaksanaan permainan
b. Langkah-langkah
pelaksanaan permainan
c. Peraturan
dan syarat-syarat permainan
d. Skema
permarkahan
|
|
|
|
5.
|
Demontrasi
permainan
|
|
|
|
6.
|
Menjalankan
aktiviti
|
|
|
|
7.
|
Keselamatan peserta
|
|
|
|
9.3.3 Senarai semak selepas pelaksanaan
No.
|
Perkara
|
Ya
|
Tidak
|
Catatan
|
1.
|
Mengumumkan
pemenang
|
|
|
|
2.
|
Mengemaskan dan
membersihkan kawasan permainan
|
|
|
|
9.4 Senarai alatan
1. Bola
kertas (yang diperbuat daripada kertas) .
2. Skitel
3. Kayu
buluh
4. Kayu
pemukul daripada bahan terbuang (kertas)
5. Sarung
tangan tebal
6. Wisel
7. Kad warna
( Merah, Kuning, )
9.5
Prosedur Pelaksanaan Permainan
9.5.1 Pelan kedudukan pelaksanaan
permainan
|
PETUNJUK
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
9.5.2 Langkah-langkah pelaksanaan permainan
1. Murid
akan dibentuk 2 kumpulan dan setiap kumpulan hendaklah terdiri daripada 6
orang.
2. Kedudukan bola besar, bola sederhana dan bola
kecil di gantung di tiang buluh yang terletak di antara sudut.
3. Setiap
jenis bola mempunyai skor mata yang berbeza. Murid yang mendapat bola hijau akan
mendapat 10 mata, bola kuning mendapat 5 mata dan bola merah mendapat 3 mata.
4. Permainan
ini menghendaki pemain untuk memukul bola tersebut ke arah bola yang telah
digantung.
5. Pemukul
pertama harus berlari melalui skital.
6. Pemukul
berpindah ke stesen lain secara berpasangan.
7. Setelah
Berjaya memukul bola ke arah mana-mana bola yang berlainan saiz, pemukul
hendaklah berlari mengelilingi skital tersebut.
8. Tetapi
sekiranya pemain tersebut gagal memukul bola tersebut dalam 3 kali percubaan
yang dilakukan, maka ianya dikira “OUT”.
9. Sekiranya
bilangan ahli kumpulan dalam jumlah yang ganjil, pemain yang berpasangan harus
melepasi dahulu ketiga-tiga stesen, kemudian disusuli dengan pemain ganjil
bersama pemain yang telah dibuang (sebagai pemukul terakhir.
10. Kumpulan
yang berjaya mengumpul mata terbanyak akan dikira sebagai pemenang.
9.5.3 Peraturan dan syarat-syarat permainan
1. Setiap
kumpulan hendaklah terdiri dari 6 orang.
2. Pemukul
pertama harus berlari melalui skital.
3. Pemukul
berpindah ke stesen lain secara berpasangan.
4. 3
kali pukulan, jika gagal “Out”.
5. Sekiranya
bilangan ahli kumpulan dalam jumlah yang ganjil, pemain yang berpasangan harus
melepasi dahulu ketiga-tiga stesen, kemudian disusuli dengan pemain ganjil
bersama pemain yang telah dibuang (sebagai pemukul terakhir.
6. Masa
permainan selama 10 minit untuk setiap kumpulan.
10.0 Rumusan
Permainan kecil perlu diajar kepada
murid-murid sekolah rendah sebagai pendedahan kepada mereka untuk melatih
kemahiran asas yang ada dalam sukan yang bakal diceburi. Permainan kecil juga
akan menimbulkan keseronokan semasa bermain. Di samping itu, kanak-kanak dapat
mempelajari kemahiran asas sukan.
Permainan jenis memukul (Hit Game)
dapat mendedahkan kanak-kanak kepada situasi bermain pada peringkat awal
tentang pendedahan sukan dan permainan dan permainan serta diaplikasikan dalam
sukan sebenar kelak.
Di samping itu, permainan kecil juga
dapat melatih kanak-kanak pada peringkat awal untuk mengenal sukan orang dewasa
supaya mereka tidak berasa kekok untuk bermain. Melalui permainan kecil juga,
kanak-kanak dapat memupuk semangat kerjasama dan berpasukan antara satu sama
lain.
Selain itu, ia juga dapat melatih
kanak-kanak untuk berfikir secara kreatif dan kritis dalam mengatur strategi
permainan. Seterusnya, kanak-kanak akan melibatkan diri secara aktif dan
menjadikan fizikal dan mental mereka cergas dan cerdas. Setelah itu,
kanak-kanak dapat memperkembangkan psikomotor kasar dan halus serta koordinasi
mereka. Contohnya, berlari dan memegang bola. Interaksi sosial kanak-kanak
dapat diterapkan pada peringkat awal dalam permainan. Penerapan nilai-nilai
murni seperti tolong-menolong, sabar, jujur, hormat-menghormati dan mematuhi
arahan.
Kesimpulannya,
permainan kecil harus diajar kepada kanak-kanak Prasekolah dan Tahap 1 sekolah
rendah supaya psikomotor mereka dapat diperkembangkan secara berperingkat-peringkat.
Kanak-kanak pasti akan mendapat pengalaman bermain yang membolehkan mereka
mempelajari kemahiran asas sukan dalam suasana yang menyeronokkan bersama
rakan-rakan yang lain.
BIBLIOGRAFI
Buku
Rujukan
Mohd. Sofian Omar Fauzie, Hasnidar Abd. Ghaffar, Lizawati
Othman, Ahmad Jalaludin
Hanafi
dan Jason Talad. (2006). Kaedah Mengajar
Pendidikan Jasmani, Dril
Permainan Kecil. Shah
Alam: Karisma Publications Sdn. Bhd.
Sukatan Pelajaran Rendah
dan Menengah. ( 1999 ). Pusat
Perkembangan Kokurikulum. Kementerian
Pendidikan Malaysia.
Wee Eng Hoe. ( 2002 ). Pendidikan Jasmani & Pendidikan
Kesihatan ( Edisi Kedua ). Shah
Alam: Karisma Publications Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment