Bilangan Jurnal
|
:
|
4
|
Minggu Praktikum
|
:
|
Keempat
|
Tarikh Peristiwa / Kejadian
|
:
|
4 Ogos 2014 hingga 8 Ogos 2014
|
Tajuk Jurnal
|
:
|
Komunikasi antara guru dengan murid
|
1.
Masalah / Peristiwa
Setelah 3 minggu
berada di SK Kinasaraban, pelbagai halangan dan cabaran yang saya hadapi
dalam usaha saya melaksanakan proses penyampaian pengajaran yang sempurna di
dalam kelas. Pengajaran dan pembelajaran yang sempurna melibatkan dua pihak
iaitu pihak guru dan murid. Dalam hal yang demikian, tanpa adanya perhubungan
atau rappo antara kedua-dua belah
pihak, pengajaran yang sempurna tidak akan dapat direalisasikan , malahan
juga ianya akan mengundang kepada pelbagai masalah. Antara masalah yang
timbul sepanjang minggu ketiga ini adalah berkaitan dengan masalah sikap.
a. Penglibatan
murid semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam kelas. Beberapa
orang murid telah menampakkan kurang minat dan konsisten terhadap pelajaran.
Antara murid yang sering bermasalah tingkah laku di kelas ialah Aiman,
AdRies, Fikri
b. Sikap
sambil lewa di kalangan murid terhadap tugasan atau arahan guru. Murid ini
juga kadang-kadang leka melakukan kerja lain semasa guru memberi tugasan.
Antara murid yang sering leka ialah Kiko dan Friendly
Keadaan seumpama ini jelas menyukarkan saya sebagai seorang
guru praktikum untuk mengawal kelas dan mencapai objektif utama saya. Atas
sebab itu timbul beberapa permasalahan yang akan berlarutan jika masalah ini
tidak dibendung dari awal.
Komunikasi
berkesan seringkali terjejas ekoran dari gangguan-gangguan yang berlaku dalam
bilik darjah seperti kebisingan, perhubungan guru dan murid, keadaan bilik
darjah yang kurang kondusif, murid kurang berminat untuk belajar dan
sebagainya. Kebisingan bilik darjah misalnya menyebabkan guru menghadapi
kesukaran dalam menyampaikan pelajaran supaya jelas didengar oleh
murid-muridnya. Antara faktor lain berlakunya komunikasi kurang berkesan
adalah sikap murid-murid sendiri yang kurang berminat untuk belajar. Mok Soon
Sang menyatakan :
”Kekurangan
minat belajar pun boleh menjejaskan komunikasi dalam bilik darjah.
Murid-murid yang mempunyai pemikiran tertutup tidak akan menumpukan perhatian
terhadap pelajaran”.
Sebagai
guru, saya bersedia untuk membuat perubahan untuk memastikan masalah yang
dihadapi dapat diatasi. Saya akan cuba mengaplikasikan teknik-teknik
pengajaran dan pembelajaran yang disarankan; di mana ianya merangkumi corak
kepimpinan guru (demokratik), komunikasi dan interaksi (pengunaan nada suara
yang pelbagai), serta kemahiran-kemahiran lain yang dirasakan bersesuaian
untuk merarik perhatian murid-murid ketika belajar
.
Saya
akan memastikan set induksi dilaksanakan dengan baik serta aktiviti
pengajaran dan pembelajaran dijalankan dalam keadaan yang selesa. Saya akan
berusaha melakukan aktiviti yang pelbagai bagi mengelak murid merasa bosan dengan
PdP yang disediakan. Alat dan bahan bantu mengajar juga akan saya pelbagaikan
demi menarik minat murid-murid saya terhadap pelajaran yang diajar. Di akhir
sesi pembelajaran, saya akan memastikan murid-murid saya mendapat manfaat
dari PdP yang dijalankan.
Saya
amat berharap agar dapat meningkatkan minat belajar di kalangan murid-murid
saya. Saya bersedia untuk berkongsi ilmu dan pengalaman dari guru-guru yang
lain. Mungkin dengan cara sedemikian, saya akan memperoleh idea atau strategi
baru dalam mengendalikan P&P
Bermula 4 Ogos 2014
hingga murid-murid menunjukkan perubahan dan perkembangan yang lebih baik.
|
||
Disemak oleh Guru Pembimbing
|
|
Disahkan oleh Pensyarah Penyelia
|
Tandatangan :
__________________
|
|
Tandatangan :
______________________
|
Nama
: __________________
|
|
Nama
: ______________________
|
Tarikh
: __________________
|
|
Tarikh
: _____________________
|
Klik Me ! ! !
Followers
Monday, October 12, 2015
JURNAL 4 (PRAK2)
Labels:
IPG,
PRAKTIKUM. JURNAL
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment