Klik Me ! ! !

Followers

Monday, October 12, 2015

JURNAL 5 (PRAK2)

Bilangan Jurnal
:
5
Minggu Praktikum
:
Kelima
Tarikh Peristiwa / Kejadian
:
11 Ogos 2014 hingga 15 Ogos 2014
Tajuk Jurnal
:
Pengurusan masa

           1.    Masalah / Peristiwa

Apa yang dapat saya perhatikan di dalam masalah ini, sayamempunyai masalah pengurusan masa dalam sesetengah masa pengajaran saya terutamanya yang melibatkan aktiviti kumpulan. Saya juga memerlukan masa persediaan yang lebih setelah waktu Pendidikan Jasmani di kelas Perdana. Terdapat aktiviti yang telah dirancang tidak dapat dijalankan sehingga selesai dan memakan masa matapelajaran lain. Dalam masa yang sama saya bimbang pengajaran sebegini jika tidak diatasi akan mempengaruhi pengagihan jadual waktu dalam pengajaran prasekolah.

  1. Analisis

Masalah yang timbul berkenaan pengurusan masa kerana semasa saya menerangkan set induksi ianya adalah terlalu panjang menyebabkan aktiviti dan isi pelajaran yang telah saya rancangkan terpaksa dilaksanakan secara pantas dan menyebabkan murid belajar dalam keadaan tidak bersedia dan fokus terutama bagi kelas prasekolah ini yang mempunyai masalah pembelajaran yang ketara.

Begitu juga ketika aktiviti kumpulan dijalankan,ia mengambil masa yang lama dari yang dirancangkan.

Ini dapat dilihat apabila murid berasa teruja dengan sesuatu aktiviti yang dijalankan secara tidak langsung mengakibatkan terlalu tertumpu kepada satu-satu aktiviti sahaja.

Namun apa yang saya perolehi hasil daripada pemerhatian saya terhadap murid mendapati bahawa murid lebih memahami pengajaran dan pembelajaran secara lebih mendalam kerana apabila dilakukan aktiviti berkumpulan murid sangat memberi kerjasama sehingga mereka tidak sedar akan masa yang bergerak pantas.

Namun saya juga perlu mempertimbangkan bahawa penguasaan terhadap masa adalah penting agar murid lebih mencapai objektif yang telah disasarkan kepada mereka.
Menurut Good,1973 : Pengurusan masa ialah perancangan masa yang berkesan sama ada secara harian,mingguan atau jangka masa yang panjang untuk memberikan masa bagi aktiviti kuliah,belajar ,rehat,riadah,dan tanggungjawab.

  1. Cadangan Tindakan Susulan

Saya perlu membaiki pengurusan masa saya dari semasa ke semasa dan memperbaikinya dengan memperbanyakkan maklumat dan pengetahuan tentang pengurusan masa.

Saya akan memperbanyakkan aktiviti yang menarik minat murid dalam setiap matapelajaran dan meningkatkan sesi pengajaran dan pembelajaran menggunakan pelbagai bahan
.
Saya akan mendapatkan bimbingan dan nasihat daripada pensyarah pembimbing,guru pembimbing dan guru-guru di samping berbincang dengan rakan-rakan lain.Selain itu, saya juga boleh menyediakan satu alat penanda masa bagi menanda masa pengajaran bagi setiap mata pelajaran yang tamat di dalam prasekolah.


Saya akan meminta pandangan dari pensyarah pembimbing saya untuk memberi penilaian dan komen tentang tahap penilaian kejayaan saya agar saya akan dapat memperbaiki segala kelemahan dari semasa ke semasa.
Ø  Pelaksanaan penambahbaikan :
Ø  Mengkaji kesilapan
Ø  Merancang aktiviti yang bersesuaian dengan masa
Ø  Berbincang dan meminta pandangan guru pembimbing dan pensyarah pembimbing.
Ø  Merangka pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.

Saya perlu mengkaji semula apa kesilapan dan strategi yang perlu diambil untuk menyelesaikan masalah tersebut.Langkah yang terbaik adalah dengan berbincang dan meminta pandangan daripada guru pembimbing dan pensyarah pembimbing agar mendapat tips yang berguna untuk diaplikasikan.

Menjadi persoalan sekiranya tidak dapat menguruskan masa dengan baik adakah segala perancangan yang telah diatur akan berjaya?

  1. Tempoh Masa Tindakan Susulan
Saya akan cuba mengatasi masalah ini secepat mungkin dan mula peka terhadap masa.Pengurusan masa yang baik adalah yang utama untuk mencapai objektif yang telah dirancangkan.

Disemak oleh Guru Pembimbing

Disahkan oleh Pensyarah Penyelia
Tandatangan  : __________________

Tandatangan  : ______________________
Nama              : __________________

Nama              : ______________________
Tarikh              : __________________

Tarikh              : __________________­­­___­

No comments:

Post a Comment

Klik Me ! ! !

ALUMNI IPGKENT

Daisypath Anniversary tickers