Bilangan Jurnal
|
:
|
2
|
||
Minggu Praktikum
|
:
|
Kedua
|
||
Tarikh Peristiwa / Kejadian
|
:
|
7 April 2014 hingga 11 April 2014
|
||
Tajuk Jurnal
|
:
|
Masalah Awal : Murid dan Sekolah
|
||
1.
Masalah / Peristiwa
Pada minggu pertama di SK
Rugading, saya telah berkesempatan mengenali karenah dan perangai murid
Prasekolah SK Rugading yang bakal saya ajari sepanjang 1 bulan ini.
Sesungguhnya 1 bulan merupakan satu tempoh yang sangat singkat untuk membuat
perubahan mendadak terhadap prestasi dan perkembangan murid. Hal ini
sebaliknya adalah tempoh terbaik bagi saya untuk mempelajari sertai menguasai
sistem pengajaran yang konsisten dan mampan. Semua ini bagi mewujudkan
suasana pembelajaran yang sesuai dan efektif yang akhirnya akan memberi kesan
langsung kepada murid.
Dalam masa yang sama,
masalah yang berpunca dari kalangan murid juga boleh dikenalpasti semasa
pemerhatian pengajaran dan pembelajaran. Antara masalah yang bakal
ditimbulkan oleh murid termasuklah membuat bising dan berjalan-jalan dalam
kelas sambil mengganggu rakan-rakan lain ketika sesi pengajaran. Ada kalanya
disebabkan kenakalanitu, mereka seolah-olah tidak menghiraukan guru yang
sedang mengajar di hadapan kelas. Tabiat murid sebegini tidak boleh dibiarkan
kerana menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Harry K.Wong
(1998), kebanyakkan masalah tingkah laku disebabkan oleh guru sendiri. “Most behavior problems in the classroom
are caused by the teacher’s failure to teach students how to follow
procedure”. Sebagai seorang guru, saya ingin mewujudkan satu persekitaran
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di dalam bilik darjah mahupun di
luar bilik darjah. Saya ingin murid-murid memberi tumpuan yang sebaik mungkin
setiap kali kelas dijalankan dan mereka mendapat sebanyak mungkin input yang
disampaikan.
2.
Analisis
Saya
telah melakukan beberapa analisis bagi mencari punca dan cara mengatasi
masalah tersebut. Setiap kali pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan
oleh rakan praktikum saya, saya memerhati terdapat beberapa orang murid yang
suka membuat bising seperti menjerit, bergaduh serta tidak focus kepada
pengajaran. Beberapa andaian awal yang telah dibuat termasuklah :
Ø
Kemungkinan murid
yang membuat bising itu tidak memahami apa yang disampaikan dalam kelas
Ø
Kebiasaannya, murid
yang biasa menimbulkan masalah di dalam kelas terdiri daripada kumpulan yang
lemah dan tidak berminat dengan pelajaran.
Ø
Sama ada pengajaran
guru membosankan dan tidak memenuhi strategi pengajaran dan pembelajaran selaras
dengan ilmu pedagogi guru.
Setelah menganalisis dan
membuat andaian awal, saya mendapati murid-murid yang pandai juga biasanya
membuat bising dalam kelas. Hal ini berlaku apabila mereka terlalu cepat
menyiapkan sesuatu tugasan yang diberikan oleh guru dalam sesuatu aktiviti
berbanding dengan kawan-kawan mereka dari golongan murid yang lemah. Setelah
tugasan disiapkan, mereka akan membuat bising dan berjalan-jalan di dalam
kelas.
3.
Cadangan Tindakan
Susulan
Penyelesaian
kepada masalah murid-murid ini adalah dengan mengambil beberapa langkah yang
boleh digunakan untuk mengatasi masalah murid ini. ini termasuklah dengan
cara mengingati nama setiap murid. Ini akan memudahkan guru untuk
berinteraksi dengan setiap murid terutamanya yang bermasalah. Dengan cara
ini, murid akan lebih takut untuk menimbulkan masalah.
Selain
itu, penyusunan semula kedudukan murid-murid dalam kelas juga boleh dilakukan
dengan cara meletakkan murid yang suka bermain atau membuat bising berasingan
daripada rakan-rakannya yang sama membuat bising. Semasa berkumpul di tengah
kelas pula, murid yang bermasalah ini duduk di bahagian hadapan iaitu
berhadapan dengan guru bagi memudahkan pemantauan dilakukan. Dengan cara ini
, murid akan memberi lebih tumpuan kepada setiap pengajaran guru.
Cadangan-cadangan lain yang mungkin berkesan
termasuklah:
Ø
Guru merancang
P&P yang melibatkan aktiviti yang bersesuaian dan dapat menarik minat
murid, dalam setiap sesi pengajaran dan pembelajaran. Guru perlu kreatif.
Ø
Memotivasikan murid
dengan memberi peneguhan positif (seperti satu jawapan yang baik, bagus kerana
berani mencuba). Ini memberi kepuasan kepada murid kerana sumbangan mereka
dihargai oleh guru dan kawan-kawan.
Ø
Semasa melakukan
aktiviti kumpulan atau berpasangan guru mestilah membuat pemantauan. Guru
haruslah pantau dan bergerak dari satu kumpulan ke kumpulan yang lain. Semasa
pemantauan dilakukan guru bolehlah memberi semangat jika aktiviti sukar atau
cuba mencadangkan strategi yang lebih mudah.
Ø
Menggunakan sistem
token untuk memberi ganjaran dan dendaan kepada murid bagi menggalakkan
pembelajaran aktif.
4.
Tempoh Masa
Tindakan Susulan
7 April 2014 hingga 25 April 2014 ( 3
minggu )
Tindakan
ini dijalankan secara berterusan dari minggu kedua hingga minggu terakhir
bagi memupuk sikap positif dalam diri murid. Saya memantau semua tingkah laku
dan permasalahan yang timbul dengan mengambil langkah penambahbaikkan bagi setiap perkembangan yang positif pada
diri murid yang sering melakukan masalah tingkah laku di kelas. Hal ini bagi
membolehkan tempoh sasaran bagi menyelesaikan masalah ini agar dapat dicapai
dan tidak berpanjangan.
|
||||
Disemak oleh Guru Pembimbing
|
|
Disahkan oleh Pensyarah Penyelia
|
||
Tandatangan :
__________________
|
|
Tandatangan :
______________________
|
||
Nama
: __________________
|
|
Nama
: ______________________
|
||
Tarikh
: __________________
|
|
Tarikh
: _____________________
|
Klik Me ! ! !
Followers
Monday, October 12, 2015
JURNAL 2 (PRAK1)
Labels:
IPG,
PRAKTIKUM. JURNAL
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment