Aktiviti Apresiasi Muzik (Muzik masyarakat
Malaysia) :
i. Mendengar muzik Malaysia dan mengenal
pastikan konsep muzik seperti warna ton, tekstur, irama dan dinamik
ii. Menonton video persembahan muzik
Malaysia dan menghuraikan ciri-ciri teknik persembahan.
iii. Menginterpretasikan muzik Malaysia
yang didengari dengan gerakan yang sesuai untuk menyampaikan konsep muzik
berkenaan
iv. Menginterpretasikan muzik Malaysia
yang didengari dalam bentuk grafik
v. Melukis dan melakar secara ikonik
terhadap muzik Malaysia yang diperdengarkan
Aktiviti Apresiasi Muzik ( instrumental )
i. Mendengar muzik instrumental dan
mengenal pastikan konsep muzik seperti warna ton, tekstur, irama dan dinamik
ii. Menonton video persembahan muzik
instrumental dan mengklasifikasikan warna ton alat-alat muzik
iii. Menginterpretasikan muzik
instrumental yang didengari dengan gerakan yang sesuai untuk menyampaikan
konsep muzik berkenaan
iv. Menginterpretasikan muzik
instrumental yang didengari dalam bentuk grafik
v. Melukis dan melakar secara ikonik
terhadap muzik instrumental yang diperdengarkan
Muzik Dalam Bilik Darjah merangkumi:
1. Pergerakan lokomotor & bukan
lokomotor
2. Pergerakan Kreatif
3. Teknik pernafasan (latih vokal kanak-kanak)
4. Renj suara, register suara & koir
5. Nyanyian Berharmoni (dron, bordun
& ostinato)
6. Fungsi & konsep muzik dalam lagu
7. Teknik nyanyian (kanak-kanak)
8. Aktiviti Muzikal (penghargaan Kanak-kanak)
9. Apresiasi Seni Muzik (umum)
10.Masalah
nyanyian kanak-kanak.
DEFINISI PERGERAKAN
Definisi pergerakan adalah sebarang bentuk gerak (movement) yang dilakukan oleh
seseoramg itu akan menyebabkan dia berubah kedudukan atau kekal di tempat
tersebut. Pergerakan lokomotor ialah pergerakan yang menyebabkan keseluruhan
tubuh badan berubah kedudukan seperti berjalan dan berlari disebut bergerak dan
beredar.
Pergerakan pergerakan tersebut boleh
dikoordinasikan bagi manipulasi dengan alatan seperti melambung, membaling,
menggolek dan menampar alatan kecil atau besar. Pergerakan-pergerakan ini dapat
diaplikasikan sebagai rutin harian sama ada dalam tugas harian ataupun dalam
aktiviti sukan dan rekreasi.
Bagi meningkatkan potensi kreativiti murid
dalam melakukan pergerakan khasnya menginterpretasi idea , perasaan serta
tanggapan deria yang dilahirkan secara simbolik , pendekatan pergerakan kreatif
digunakan . Pengalaman pergerakan kreatif dapat memperkembang kesedaran dan
kefahaman konsep-konsep pergerakan.
DEFINISI MUZIK
Menurut Campbell 1995, muzik adalah suatu
kesenian yang tertumpu pada aspek pendengaran atau aural. Oleh yang demikian,
muzik boleh diperkenalkan kepada bayi dan kanak-kanak pra sekolah dalam bentuk
elemen muzik.
Prinsip Pengajaran dan Pembelajaran Muzik
i. Mengajar bunyi-bunyian dahulu sebelum tanda-tanda
ii.Mendidik pelajar dengan memberikan galakan
kepada mereka supaya memerhati, mendengar, meniru, sereta membezakan
bunyi-bunyi yang didengarnya itu (kaedah penemuan
kendiri).
iii. Mengajar satu unsur muzik sahaja (melodi, harmoni, irama, ekspresi,
bentuk, warna ton atau jalinan) pada satu ketika. (pembelajaran mengikut
urutan).
iv. Prinsip-psinsip dan segala teori harus diberi hanya selepas amalan praktik
dijalankan (pembelajaran heuristik).
v. Pelajar harus diberi peluang yang mencukupi untuk mengkaji muzik dan
membnuat latihan-latihan (kaedah pendekatan berkonsep).
vi. Nama-nama not untuk nyanyian dan muzik instrumental harus diselaraskan.
Kaedah-kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
Muzik
i. Edwin Gordon boleh dikatakan lebih diberi keutamaan
kerana mengunakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran secara berperingkat
atau ‘sequential’.
ii. Dalcroze menggunakan gerak geri tubuh
badan untuk menanam kefahaman dan menimbulkan kepekaan atau sensitivity
terhadap aspekaspek muzik
iii. Pendekatan Carl Orff memberi penekanan
kepada beranika jenis pengalaman muzikal.
a. Imitasi (Mengajuk Balik)
b. Eksplorasi (Fasa Cari Sendiri)
c. Improvisasi- Belajar dari asas ton . Skel pentatonik ialah skel yang
mempunyai lima ton.
d. Creation (Mencipta)- penciptaan dengan menggunakan bahan asas dari
fasa-fasa.
e. Literasi – menulis dan membaca nota muzik
iv. Suzuki-menamakan kaedahnya talent
education’ atau pendekatan bakat
v. Gordon mengutamakan prinsip ‘sound before symbol’ dimana keutamaan diberikan
kepada pembelajaran permainan muzik tanpa notasi dahulu sebelum simbol-simbol
muzik diperkenalkan.
Jalinan Monofoni: Apabila muzik itu hanya pada melodi sahaja iaitu tanpa ada
alat iringan atau hanya mempunyai satu bunyi sahaja. Jalinan Homofoni: Apabila
melodi diringi oleh alat muzikal yang berharmoni yang mempunyai kod. Jalinan
Polifoni: Apabila satu atau dua melodi dibunyiikan berterusan dengan
menggunakan alat iringan.
Tiga komponen besar dalam pendidikan muzik.
i. Kemahiran Muzikal Nyanyian
ii. Kemahiran Muzikal Muzik dengan gerakan
iii. Kemahiran muzikal Permainan alat muzik.
Bidang nyanyian memberi penumpuan dan penegasan kepada
aspek postur, pendengaran, sebutan, pernafasan da eknik pengeluaran suara.
Muzik dengan pegerakan memberi peluang kepada pelajar menggunakan
tubuh badan sebagi respon kepada muzik.
Permainan alat muzik melatih pelajar dalam kordinasi mata,
pendengaran dan psikomotor melalui penglibatan pelajar dalam kegiatan permainan
alat muzik.
KEPENTINGAN PERGERAKAN
Pergerakan merupakan aktiviti yang memenuhi
aktiviti kanak-kanak untuk penglibatan yang aktif dalam situasi pembelajaran
muzik . ia memberi peluang kepada kanak-kanak untuk melibatkan diri sepenuhnya
dan meluahkan perasaan mereka, imaginasi dan menginterpretasi melalui muzik
secara pergerakan fizikal yang bersifat ‘nonverbal’ .Oleh itu respon kepada
muzik merupakan pelengkap kepada pelbagai aktiviti pengajaran pembelajaran di
bilik darjah kerana dalam dunia kanak-kanak muzik dan gerakan tidak boleh
dipisahkan kerana sifat semulajadi kanak-kanak memang suka bergerak.
TEORI KECERDASAN PELBAGAI HOWARD GARDNER
Kecerdasan Muzik
Kecerdasan ini berkaitan dengan kemampuan
untuk menggemari, mendiskriminasi dan meluahkan perasaan melalui muzik. Hal ini
kerana kecerdasan muzik yang terdapat dalam diri seseorang individu
membolehkannya mengesan bunyi tanpa lisan, muzik serta irama yany terdapat
dipersekitarannya. Seseorang yang mempunyai kelebihan ini sangat sensitive
kepada bunyi-bunyian atau suara yang wujud di dunia ini, baik yang berasal
daripada suara alat muzik ataupun yang timbul daripada gejala alamiah seperti
suara manusia, binatang mahupun guruh serta suara-suara yang lainnya. Mereka
berupaya menggunakan set asas atau elemen-elemen muzik serta dapat bermain alat
muzik serta dapat menghafal lirik muzik dengan baik. Selain itu seseorang yang
cenderung dalam keceerdasan ini boleh menggubah rentak dan tempo muzik dan
mudah mengenali dan mengingati nada-nada bunyi atau muzik.
Mereka juga dapat mengubah kata-kata menjadi
lagu dan boleh mencipta berbagai-bagai alat dan permaianan muzik. Mereka pintar
melantunkan nada lagu dengan baik, pandai mengguanakan kosa kata muzikal dan
peka terhadap ritma, ketukan, melodi atau warna suara dalam sebuah komposisi
muzik. Semua orang mempunyai kecerdasan muzik tetapi dengan darjat yang
berbeza-beza. Semua manusia di dunia ini mempunyai kecedasan untuk menikmati
dan menghayati pengalaman muzik yang ada berdasarkan tahap yang berbeza-beza.
Contoh aktiviti kecerdasan muzik ialah persembahan muzik, bunyi vocal, bunyi
instrumental, nyanyian dan drama lagu. Penyanyi, mengubah lagu, pemain muzik
dan komposer lagu ialah kerjaya yang sesuai dan tepat bagi mereka yang
mempunyai kecerdasan muzik ini.
Kecerdasan Kinestetik
Orang yang mempunyai kecerdasan kinestetik
yang tinggi berkebolehan mengguanakan sebahagian atau keseluruhan anggota tubuh
badan mereka untuk berkomunikasi dan menyelesaikan masalah yang dihadapi. Oleh
itu, mereka cekap menginterpretasi pergerakan anggota atau tubuh badan.
Biasanya, mereka lebih cenderung melakukan aktiviti yang berkaitan dengan
pergerakan badan seperti bersukan, menari, gimrama dan lain-lain.
Di samping itu, individu juga cekap
memanipulasikan objek fizikal dan dapat mengimbangi antara pergerakan fizikal
dan mental. Mereka berupaya menggunakan kemahiran fizikal untuk meluah idea,
perasaan dan menyelesaikan masalah atau mencipta suatu produk baru. Mereka
memiliki keupayaan kawalan pada gerakan, keseimbangan, ketangkasan dan
keanggunan ketika bergerak. Orang yang cerdas dalam bidang kenestetik
mengeksplorasi dunia mereka dengan otot-otot. Contoh aktiviti yang berkaitan
dengan kecerdasan ini ialah tarian kreatif, drama, main peranan, aktiviti
jasmani, latihan fizikal, permainan sukan dan seni pertahanan diri. Artis,
pemain bola sepak, peninju, penari, pelakon, tentera, polis dan olahragawan
adalah beberapa kerjaya yang biasanya dimiliki oleh orang dengan tingkat
kecerdasan kinestetik yang tinggi.
Kecerdasan Logik-Matematik
Kecerdasan logik-matematik adalah kebolehan
menggunakan nombor, menaakul, mengenal pasti pola abstrak, perkaitan, sebab dan
akibat. Kebolehan yang dominan di bahagian kiri otak membolehkan seseorang
menaakul secara deduktif dan induktif serta berfikir secara konseptual dan
abstrak. Kecerdasan ini menggabungkan kemampuan matematik dan ilmiah yang
dimiliki oleh seseorang. Oleh itu pelajar cenderung dalam kecerdasan ini
dikatakan berupaya menyelesaikan masalah yang komplek berkaitan Matematik
dengan mudah sahaja dan boleh membuat perkaitan, menyoal, menganalisis,
mensintesis, mengira dan menggunakan komputer dengan cekap.
Seseorang yang mempunyai kecerdasan
logic-matematik yang tinggi memperlihatkan minat yang besar terhadap kegiatan
berbentuk eksplorasi. Mereka sering bertanya tentang berbagai-bagai fenomena
yang dilihat yang berlaku disekeliling mereka, Lazimnya, mereka suka menuntut
penjelasan logik dari setiap pertayaan. Selain itu, mereka juga suka
mengklasifikasikan benda untuk mudah mengira. Contoh-contoh aktiviti jenis
kecerdasan ini adalah menggunakan simbol, rumus, urutan nombor, pola abstrak,
perkaitan, sebab dan akibat (logic), penyelesaian masalah, pengurusan grafik
dan pengiraan. Orang yang mempunyai kecerdasan ini biasanya Berjaya dalam
kerjaya yang berkaitan dengan Matematik dan Sains.
Konsep muzik, kinestetik, dan kecerdasan
logik-matematik menunjukkan kemampuan kita untuk menghasilkan dan menghargai
irama, pin dan temborin sementara menghargai berbagai bentuk ekspresi muzik dan
kemampuan kita untuk menggunakan badan dan objek dengan cekap. Manurut Gardner,
kecerdasan merupakan kemampuan yang dimiliki oleh seseorang untuk melihat
sesuatu masalah dan seterusnya berupaya menyelesaikan masalah tersebut atau
membuat sesuatu yang berguna kepada orang lain. Menurut Gardner, cabaran
pendidik adalah untuk mengenali kecerdasan yang berasingan dan memeliharanya
sebagai kecerdasan universal untuk memenuhi fungsi penting dalam perkembangan
kognitif kanak-kanak, social dan perkembangan fizikal
Ciri-ciri
sesebuah lagu kanak-kanak
1. Senikata
lagu haruslah mudah difahami dan banyak pengulangan
2. Setiap
rangkai lagu haruslah mengandungi bilangan suku kata yang seimbang.
3. Hujung
rangkai mengandungi rima.
4. Mestilah
mempunyai pengulangan pada melodi lagu.
5. Pengulangan
corak irama dalam lirik lagu.
6. Senikata
haruslah sesuai untuk dilakukan gerakan.
7. Rentak
dan irama muzik iringan tidaklah terlalu berat.
8. Tema
lagu mestilah berkaitan pengalaman dan persekitaran harian kanak-kanak
No comments:
Post a Comment