Bilangan Jurnal
|
:
|
3
|
Minggu Praktikum
|
:
|
Ketiga
|
Tarikh Peristiwa /
Kejadian
|
:
|
14 April 2014
hingga 18 April 2014
|
Tajuk Jurnal
|
:
|
Masalah Tingkah
Laku Murid
|
1.
Masalah / Peristiwa
Setelah 3 minggu
berada di SK Rugading, pelbagai halangan dan cabaran yang saya hadapi dalam
usaha saya melaksanakan proses penyampaian pengajaran yang sempurnakan di
dalam kelas. Pengajaran dan pembelajaran yang sempurna melibatkan dua pihak
iaitu pihak guru dan murid. Dalam hal yang demikian, tanpa adanya perhubungan
atau rappo antara kedua-dua belah
pihak, pengajaran yang sempurna tidak akan dapat direalisasikan , malahan
juga ianya akan mengundang kepada pelbagai masalah. Antara masalah yang
timbul sepanjang minggu ketiga ini adalah berkaitan dengan masalah sikap.
a. Penglibatan
murid semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam kelas. Beberapa
orang murid telah menampakkan kurang minat dan konsisten terhadap pelajaran.
Antara murid yang sering bermasalah tingkah laku di kelas ialah Stacy, Rafeeq
dan Elvira.
b. Sikap
sambil lewa di kalangan murid terhadap tugasan atau arahan guru. Murid ini
juga kadang-kadang leka melakukan kerja lain semasa guru memberi tugasan.
Antara murid yang sering leka ialah Hilmi dan Azran.
Keadaan seumpama ini jelas menyukarkan saya sebagai
seorang guru praktikum untuk mengawal kelas dan mencapai objektif utama saya.
Atas sebab itu timbul beberapa permasalahan yang akan berlarutan jika masalah
ini tidak dibendung dari awal.
Adalah
wajar bagi saya sebagai seorang guru praktikum bagi menganalisis masalah ini
sebelum mengambil langkah efektif untuk membendung masalah ini daripada terus
menerus berlarutan dan menjadi barah yang akan sukar dirawat. Sikap-sikap
murid adalah perkara yang memang sudah dijangkakan seperti apa yang telah
saya belajar didalam kelas semasa di IPGM lagi. Masalah yang timbul berkaitan
murid prasekolah adalah kebiasaannya melibatkan hal ‘self esteem’ yang
rendah.Teori Bandura menyatakan, bahawa murid yang bermasalah sebenarnya
inginkan perhatian yang lebih daripada orang yang berhubung disekiling mereka
seperti rakan sebaya serta guru. Seandainya mereka gagal mendapatkan
keinginan tersebut, maka pelbagai kesan sosial timbul serta menjadi gangguan dalam
pengajaran serta pembelajaran di dalam kelas. Terdapat sekurang-kurangnya 60
peratus daripada bilangan pelajar di dalam sesebuah kelas tersebut yang
menghadapi permasalahan ini. Kebanyakkan diantara mereka tidak menjadi
gangguan kepada rakan yang lain, sebaliknya mereka berhasulinasi dalam dunia
mereka masing-masing.
Murid
yang mempunyai masalah sikap ini, perlu satu langkah penyelesaian yang
konkrit iaitu dengan melakukan perubahan tingkahlaku terhadap baseline atau
garis sasaran yang ingin dicapai terhadap perubahan tersebut. Antara langkah
yang boleh di lakukan oleh guru adalah seperti didalam buku behavioral
modification yang telah saya belajar semasa di IPGM sebelum praktikum lagi.
Beberapa
cadangan telah saya usahakan bagi melakukan perubahan sikap murid dalam
mewujudkan satu suasana pengajaran dan pembelajaran yang sempurna dan
berkesan. Antara cadangan tersebut adalah:
a)
Mewujudkan kumpulan murid yang kecil bilangannya. Kumpulan ini lebih
dibezakan mengikut tahap pencapaian akademiknya. Saya akan mengasingkan
mereka mengikuti ujian diagnostik kemahiran yang lepas.
b)
Sikap seorang guru amat penting dan berperanan tinggi dalam membawa tarikan
serta perhatian kepada semua murid di dalam kelas tersebut. Seandainya murid
‘sambil lewa’ diabaikan, maka hancurlah masa depan mereka. Maka, saya telah
memperkenalkan sistem ekonomi token. Sistem ini mengkehendaki dua tindakan
iaitu dendaan dan ganjaran.
Sebagai contoh: Saya telah menjanjikan
kepada murid tersebut dengan memberi token kepada mereka yang rajin, membantu
rakan, menyiapkan kerja sekolah, mengikut kata guru, aktif dan membawa
alatulis sendiri. Dalam hal yang lain pula mereka yang melakukan
perkara-perkara tersebut tidak akan diberikan token dan token mereka akan
ditarik semula. Murid akan bersaing dalam mendapatkan token yang ingin
dikumpulkan untuk ditukarkan kepada hadiah-hadiah.
14 April 2014 hingga 25 April 2014
|
||
Disemak oleh Guru
Pembimbing
|
Disahkan oleh
Pensyarah Penyelia
|
|
Tandatangan : __________________
|
Tandatangan : ______________________
|
|
Nama : __________________
|
Nama : ______________________
|
|
Tarikh : __________________
|
Tarikh : _____________________
|
Klik Me ! ! !
Followers
Monday, October 12, 2015
JURNAL 3 (PRAK1)
Labels:
IPG,
PRAKTIKUM. JURNAL
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment