Mata Pelajaran
|
:
|
Pendidikan Jasmani
| |||
Tajuk
|
:
|
3. Komponen kecergasan (Kapasiti Aerobik)
| |||
Komponen
|
:
|
Pendidikan Jasmani
| |||
Tarikh
|
:
| ||||
Masa
|
:
|
30 minit
| |||
Standard Pembelajaran
|
:
|
3.2.3 Menimbang berat badan
| |||
Objektif Pembelajaran
|
:
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat menimbang berat badan dengan bimbingan guru
RUJUKAN : B4D1E3
| |||
EMK
|
:
|
Bertanggungjawab dan keberanian
| |||
Nilai
|
:
|
Tolenransi
| |||
Langkah
|
Aktiviti
|
BBB
|
Catatan
| ||
Set induksi
(3 minit)
|
1. Guru dan murid bersama melakukan aktiviti regangan badan diiringi muzik “CHICKEN DANCE”
|
CD/Kaset
| |||
Langkah 1
(7 minit)
|
1. Murid ditunjukan alatan untuk menimbang berat.
2. Guru meminta seorang murid kehadapan untuk menjadi model aktiviti menimbang beratbadan.
3. Guru menerangkan langkah sebelum semasa dan selepas diukur yang perlu di ikuti oleh murid iaitu
a. Menanggalkan kasut.
b. Berdiri tegak.
c. Tidak bergerak semasa dibaca timbangan berat.
|
Alatan menimbang berat badan/fail klip/borang rekod timbangan berat badan/pen@pensil
|
Pemerhatian
| ||
Langkah 2
(7 minit )
|
1. Secara berpasangan, murid-murid dibimbing untuk mengukur tinggi rakan mereka secara bergilir-gilir. Seorang murid yang akan merekodkan ukuran tinggi dan seorang lagi akan diukur tingginya.
2. Murid yang merekod ukuran tinggi akan diterangkan cara membaca timbangan berat badan dan merekod timbangan sebelum aktiviti dijalankan.
|
Alatan menimbang berat badan/fail klip/borang rekod timbangan berat badan/pen@pensil
| |||
Langkah 3
(10)
|
1. Guru memberi penerangan tentang aktiviti seterusnya iaitu membaca timbangan berat badan kawan-kawan. Langkah aktiviti tersebut ialah :
a. Murid diberikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan menimbang berat badan dan kumpulan diukur timbangan berat badan.
b. Kumpulan yang menimbang berat badan akan di bekalkan borang rekod timbangan berat badan.
c. Dengan kawalan guru, murid akan menjalani aktiviti merekod timbangan berat badan secara bergilir-gilir.
|
Alatan menimbang berat badan/fail klip/borang rekod timbangan berat badan/pen@pensil
|
Pemerhatian
| ||
Penutup
(3 minit)
|
Guru mengumpulkan murid dan membuat rumusan tentang kepentingan menjalankan aktiviti tersebut
| ||||
SENARAI SEMAK
NAMA
|
:
|
KELAS
|
:
| ||
MATA PELAJARAN
|
:
|
Pendidikan Jasmani
|
KOMPONEN
|
:
|
Pendidikan Jasmani
|
TAJUK
|
:
|
3. Komponen kecergasan (Kapasiti Aerobik)
|
TARIKH
|
:
| |
STANDARD PEMBELAJARAN
|
:
|
3.2.3 Menimbang berat badan
|
RUJUKAN
|
:
|
B 4 D 1 E 3
|
Arahan : Tandakan (√) pada ruangan “Menguasai” atau “Belum Menguasai” berdasarkan pemerhatian tingkah laku murid.
BIL
|
AKTIVITI
|
M
|
TM
|
CATATAN
|
1.
|
Murid boleh berdiri tegak semasa menimbang berat badan
| |||
2.
|
Murid membuka kasut sebelum menimbang berat badan
|
PETUNJUK :
Pencapaian
|
Skala
|
Menguasai ( M )
| |
Tidak Menguasai ( TM )
|
MARKAH KESELURUHAN :
ULASAN / CATATAN :
No comments:
Post a Comment