Konsep
Penilaian
- Guru
memainkan peranan penting dalam mengesan kebolehan, kemajuan dan
pencapaian murid.
- Guru
menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina
instrumen penilaian, menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat
tindakan susulan.
- Melalui
aktiviti penilaian, guru dapat memastikan perkembangan potensi secara
menyeluruh dan bersepadu dari aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Terdapat 2 jenis penilaian
di sekolah iaitu:
- Penilaian
Formatif
- Penilaian
Sumatif
Penilaian
Formatif
- Penilaian
dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Maklumat
yang diperoleh daripada penilaian formatif dapat memberi maklum balas
tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai.
- Maka guru
dapat mengetahui tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang
murid dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.
- Guru juga
boleh menilai kemajuan murid dalam pelbagai aspek termasuk aspek-aspek
yang tidak dapat dinilai secara berpusat.
Penilaian
Sumatif
- Penilaian
sumatif dikaitkan dengan penilaian pada akhir tahun atau pada akhir
semester.
- Penilaian
ini memberikan nilai yang membezakan pencapaian seorang murid dengan murid
lain dan seringkali digunakan untuk membuat pemilihan.
- Penilaian
secara berpusat iaitu UPSR, PMR, SPM dan STPM biasanya dikendalikan oleh
Lembaga Peperiksaan Malaysia.
- Keputusan
penilaian secara berpusat dapat memberi maklumat tentang pencapaian murid
di seluruh negara.
Objektif Penilaian
di Sekolah (Formatif dan Sumatif)
- Mengesan
perkembangan murid secara menyeluruh
- Mengenal
pasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran lebih awal dari
semasa ke semasa
- Mengetahui
keberkesanan pengajaran
- Merancang
dan mengubah suai pengajaran
- Menjalankan
tindakan susulan yang sesuai dengan serta-merta
Kepentingan
Penilaian dalam Pendidikan Moral
- Penilaian
yang dilaksanakan dengan sempurna oleh guru dapat membantu murid mengatasi
masalah pembelajaran yang telah dikenal pasti pada peringkat awal lagi
supaya kelemahan tersebut tidak terhimpun seterusnya.
- Kekuatan
murid yang telah menguasai sesuatu nilai dan tindakan secara bermoral
dapat diperkukuh dan diperkayakan.
- Melalui
aktiviti tindakan susulan yang efektif, guru dapat membantu murid meningkatkan
kemajuannya dalam pembelajaran dan seterusnya memperoleh pencapaian
cemerlang dalam penilaian sumatif dan penilaian di peringkat pusat dan
dalam diri murid dari aspek kognitif/pemikiran afektif/perasaan dan
tingkah laku moral.
No comments:
Post a Comment