Pembinaan
Instrumen Penilaian Dalam Aspek Psikomotor (Tingkahlaku Moral)
Pengenalan
- Dalam
penilaian tingkahlaku moral, pelajar dikehendaki melakukan sesuatu
aktiviti atau perbuatan berkaitan dengan nilai yang telah dipelajari.
- Penilai
atau guru Pendidikan Moral akan memerhatikan tingkahlaku dan gerak-geri
pelajar dan bandingan dengan tingkahlaku piawai yang telah disediakan.
- Dalam
penilaian tingkahlaku moral, pelajar diberi satu ‘demanding task’
dan dikehendaki respon dalam bentuk lisan, bertulis atau mengkonstruk
sesuatu produk.
- Misalnya
dalam aspek penyelesaian masalah secara berkumpulan.
Senarai Sub-sub
Topik:
- Ciri-ciri
penilaian tingkahlaku moral
- Ciri-ciri
penilaian tingkahlaku yang lain
- Kepentingan
penilaian tingkahlaku moral
- Pembinaan
item penilaian tingkahlaku moral
- Faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan dalam tingkahlaku moral
Ciri-ciri Penilaian Tingkahlaku Moral
Menurut
Popham,W.J. (2000) pendidik/penilai yang berlainan akan menggunakan phrasa
penilaian tingkahlaku untuk merujuk kepada pelbagai cara dalam penilaian untuk
bidang ini. Ada pendidik yang menggunakan soalan struktur dan soalan esei untuk
penilaian tingkahlaku. Tetapai mana-mana penilaian tingkahlaku harus mempunyai
sekurang-kurannya 3 ciri-ciri iaitu:
- Kriteria
penilaian yang pelbagai (Multiple evaluative criteria)
- Tingkahlaku
pelajar perlu dinilai berdasarkan lebih dari satu kriteria
- Misalnya
untuk menilai kerajinan pelajar perlu ada rujukan pada buku latihan
P.Moral, tingkahlaku di kelas, di luar kelas dan waktu p & p.
- Standard
berkualiti bagi kriteria yang ditetapkan (Prespecified quality
standards)
- Kriteria
yang hendak dinilai perlu dijelaskan pada pelajar sebelum menilai kualiti
tingkahlaku pelajar.
- Kriteria
yang ditetapkan berdasarkan p & p yang telah dijalankan dalam bilik
darjah.
- Judgmental
appraisal
- Dalam penilaian tingkahlaku moral, human judgement menjadi faktor utama untuk menilai seseorang pelajar.
Ciri-ciri Penilaian Tingkahlaku Yang Lain
- Kebanyakan
advocate penilaian tingkahlaku mengatakan penilaian tingkahlaku perlu
autentik dan melibatkan dunia sebenar.
- the tasks
should represent real-world rather than school-world kinds of problems.
- Penilai
tingkahlaku menggunakan frasa ‘authentic assessment’ kerana
penilaian sebegini memberi alternatif kepada penilaian secara tradisional.
what’s “performance” to one educator may not qualify as “performance” to another
Kepentingan Penilaian Tingkahlaku Moral
- Mehren
(1992) menggalakkan penggunaan penilaian tingkahlaku moral kerana:
- penilaian
tingkahlaku moral sesuai digunakan untuk menilai pelajar dari pelbagai
peringkat perkembangan moral
- kesan
dari kognitif psikologi iaitu dipercayai bahawa pelajar perlu kemahiran
dari aspek pengetahuan dan proses memperolehi pengetahuan. Proses ini
lebih jelas dinilai melalui tingkahlaku.
- Pengaruh
negatif penilaian konvensional. Penilaian tingkahlaku dapat mencapai
matlamat penilaian yang lebih realistik khasnya dari segi moral dan
etika.
Pembinaan Item Penilaian Tingkahlaku Moral
- Dua
komponen perlu disediakan:
- tugasan (task)
yang perlu dilakukan oleh pelajar
- rubrik pemarkahan (scoring guide) untuk menilai tingkahlaku pelajar yang menjalani penilaian tingkah laku moral
Faktor-faktor Yang Perlu Dipertimbangkan Dalam Penilaian Tingkahlaku Moral
- Penilaian
tingkahlaku mengambil tempoh masa yang lama
- masa
untuk menyediakan tugasan yang sesuai
- masa
untuk menyediakan rubrik pemarkahan
- masa
untuk menilai respon pelajar
No comments:
Post a Comment