Pengenalan:
- Aktiviti
penilaian yang dijalankan dalam bilik darjah merupakan sebahagian
proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
- Penilaian
dalam bilik darjah dilaksanakan secara berterusan dengan tujuan mengesan
penguasaan dan kemajuan murid dalam bilik darjah.
- Maklumat
yang diperolehi daripada penilaian akan digunakan untuk merancang aktiviti
pengajaran dan pembelajaran serta meningkatkan kemajuan murid.
Ciri-ciri
penilaian dalam bilik darjah:
- Menentukan
sejauh mana objektif pelajaran telah dicapai
- Membantu
guru mengubahsuaikan kaedah p&p untuk membantu membaiki
kelemahan pembelajaran murid.
- Dijalankan
secara berterusan untuk menentukan kemajuan murid-murid dalam aspek
intelek, rohani, jasmani dan emosi.
- Memastikan
prinsip asas penilaian diikuti:
- tujuan
penilaian
- bidang
yang dinilai
- calon
yang hendak dinilai
- teknik
yang akan digunakan dalam penilaian
Skop penilaian:
Memberi
gambaran pencapaian pelajar dalam aspek-aspek:
- Bidang
Kognitif/Pemikiran moral - Pencapaian pengetahuan dan
perkembangan intelek. Dalam Pendidikan Moral, dari segi pengetahuan
mengenai nilai dan kandungan akademik yang ditentukan bagi setiap
tingkatan.
- Bidang
Afektif/Perasaan moral - Perkembangan perlakuan dalam minat,
sikap, nilai serta rohani dan emosi. Dalam Pendidikan Moral, dari segi
menggunakan aspek nilai dan kandungan akademik dalam mempunyai iltizam
untuk mengamalkan perlakuan yang bermoral serta sikap yang diterima dalam
masyarakat kita.
- Bidang
Psikomotor /Tingkah laku moral - Kebolehan melakukan sesuatu
perlakuan yang bermoral secara adil dan altruistik selaras dengan nilai
murni masyarakat Malaysia.
Bentuk
penilaian dalam Bilik Darjah:
- Berbagai-bagai
cara informal dan formal
Informal
|
Formal
|
- pemerhatian
- lisan - kuiz - soal jawab - perbincangan - penilaian kendiri |
- ujian kertas pensil
- laporan - tugasan - folio |
No comments:
Post a Comment