PEMBINAAN ITEM
ASPEK AFEKTIF (EMOSI)
PENGENALAN
- Penilaian
afektif berfokus terhadap sikap, nilai, minat dan perasaan seseorang
pelajar.
- Misalnya
penilaian pelajar terhadap konsep kendiri mereka sebagai pelajar adalah
satu contoh penilaian afektif.
- Kontras
dengan bidang kognitif yang melibatkan aktiviti intelektual pelajar.
- Kontras
dengan bidang psikomotor yang melibatkan ‘small muscles and large muscles
skills’
David R.
Krathwohl dan rakan-rakan (1964) menghasilkan objektif taksonomi afektif.
Tahap
|
Ciri-ciri
|
Penerimaan
‘Receiving/Attending’
|
|
Bergerakbalas
‘Responding’
|
|
Penilaian
‘Valuing’
|
|
Pengurusan
|
|
Perwatakan berdasarkan nilai
(Characterization by a value or
value complex)
|
|
PEMBINAAN ITEM
UNTUK PENILAIAN AFEKTIF MORAL
- Self-report
assessment devices
Anderson (1981) menyokong penggunaan penilaian afektif apabila menilai status afektif pelajar. - Inventori
Likert
- Likert
(1932) mencipta satu penilaian menggunakan skala yang membolehkan
guru-guru Pendidikan Moral menilai pelbagai aspek afektif moral.
- Dalam
Inventori Likert, beberapa pernyataan diberi dan respon diberi dalam
bentuk 5, 3 atau 2 pilihan.
- Contoh
pilihan: Ya, Tidak
- Setuju,
Kurang Setuju, Tidak Setuju
- Sangat Setuju, Setuju, Tidak pasti, Tidak Setuju, Sangat Tidak Setuju
KESIMPULAN
Secara umumnya,
penilaian Pendidikan Moral di bilik darjah perlu menitikberatkan aspek-aspek
berikut:
- Tujuan
penilaian
- Skop
penilaian
- Pendekatan
yang akan digunakan
- Pelaksanaan
- Rekod
- Pelaporan
No comments:
Post a Comment