TOKOH-TOKOH TAMADUN CINA
TOKOH CINA 1 - KUNG FU ZDE
Kung Fu Zde Dilahirkan pada 551 s.m. Beliau
berasal dari keturunan bangsawan. Pernah menjadi guru pada umurnya 20 tahun.
Beliau merupakan pengamal Ajaran Confunisme. Masyarakat China telah menjadikan
ajaran ini sebagai kepercayaan dan tokoh Conficius telah disembah sebagai salah satu dewa penting
dalam masyarakat China. Secara umumnya ajaran ini menekankan prinsip moral yang
tinggi seperti
Ò
perkemanusiaan
(ren)
Ò
kesusilaan (li)
Ò ketaatan kepada ibu bapa (xiao).
Untuk mencapai ketinggian moral ini,
seseorang itu haruslah mendapat pendidikan. Prinsip moral ini juga harus
dipertegaskan kepada semua lapisan masyarakat Beliau dilantik menjadi menteri
keadilan kerana banyak ilmu berkait dgn kerajaan dan pentadbiran. Kemudian menjadi perdana menteri di Wilayah
Lu selama 13 tahun.
Beliau telah mengembara dari satu wlayah ke
satu wilayah utk menasihati pembesar negeri ttg cara pentadbiran yg baik.
Ajaran confusius dapat diperolehi dari 2 buah buku iaitu Klasik confucius dan
Analekta. Buku ini ditulis setelah mebuat pemerhatian ttg kelemahan2 yg wujud
dlm masyarakat terutama dalam pentadbiran spt tidak amanah dan masalah moral. Beliau
berpendapat jika jika semua orang berkelakuan baik dan mengikut peraturan maka
negara kan berkeadaan baik dan aman. Beliau percaya moral yg baik boleh
membantu menjadikan pemerintahan yg baik serta menjadi harta yang paling
penting utk dimiliki oleh semua pemerintah.
PENDAPAT – BENTUK HUBUNGAN DALAM MASYARAKAT
1) Hubungan bapa Dengan anak iaitu bapa harus
berhati baik dan anak harus bertanggungjawab terhadap org tua.
2) Hubungan suami isteri di mana suami harus
jujur dgn isteri dan isteri harus tunduk serta mendengar kata suami.
3) Hubungan saudara tua dengan muda
4) Hubungan raja dengan pegawai
5) Hubungan antara sahabat di mana kejujuran
menjadi pedoman dlm hidup.
Kesimpulannya hubungan ini menitikberatkan
kejujuran dan kebaikan serta sekiranya keadaan ini tidak dipatuhi nescaya
berlaku pecah belah dan huruhara di kalangan rakyat.
TOKOH CINA 2 – CHENG HO.
Cheng Ho dikenali juga sebagai Mah Sam Po . Beliau dilahirkan
dengan nama Ma He di Yunnan (1371). Meninggal dunia beserta
perahunya hancur luluh ketanah tepat di Bangkalan(1435). Merupakan
pelaut/pengembara China yang paling terkenal dalam catatan 4000-tahun China..
Pernah belayar ke Asia Tenggara, Sumatra, Pulau Jawa, Sri Lanka, India,
Parsi, Semenanjung Arab, Mesir, dan Afrika jauh ke selatan sehingga ke Selatn
Mozambique.
Beliau telah meluaskan hubungan perdagangan
dengan kerajaan-kerajaan di Asia, menonjolkan kuasa dan pengaruh China ke
seluruh pelusuk dunia, mengumpul cukai, mengasaskan
koloni wilayah naungan, mengemukakan maklumat tentang wilayah asing, mendapat
bantuan bagi mengatasi serangan Monggol
TOKOH-TOKOH TAMADUN INDIA
TOKOH INDIA 1 : MAHATMA GANHDI
Beliau dilahirkan pada 2 Oktober, 1869, di Porbandar,
sebuah pekan kecil di wilayah Gujarat. Keluarganya dari kelas pertengahan dari kasta Vaishya. Bapanya, Karamchand, merupakan seorang Dewan
atau Perdana Menteri di pekan tersebut. Manakala ibunya bernama Putlibai,
adalah seorang wanita yang lemah lembut dan warak, dan menjadi sumber inspirasi
bagi beliau.
Semasa Gandhi di sekolah rendah, beliau tidak menunjuk sebarang petanda akan
menjadi seorang tokoh yang terkenal. Disekolah beliau dianggap sebagai seorang pelajar yang "mediocre" atau sederhana dan
merupakan seorang yang sangat pemalu. Namun sejak kecil lagi, beliau
menunjukkan sifatnya yang berintegriti. Sewaktu suatu ujian ejaan beliau telah
silap mengeja. Tetapi beliau enggan meniru kawannya, walaupun diberi peluang
oleh gurunya. Mengikut adat orang India pada waktu itu, beliau telah dikahwinkan
pada usia yang muda iaitu pada umur 13 tahun kepada Kasturbai, seorang gadis
yang sebaya dengannya.
Pada usia 18 tahun, beliau melanjutkan
pelajarannya di Southampton, England dalam bidang undang-undang. Di samping mempelajari undang-undang,
beliau mula menunjuk minat dalam bidang keagamaan. Pelbagai kitab serta
buku-buku keagamaan seperti Hindu, Kristian, Yahudi dan Islam telah menjadi bahan bacaannya. Pada 1891, beliau lulus peperiksaan akhirnya dan
pulang ke India sebagai seorang peguam. Semasa di Bombay, beliau mencuba nasib sebagai seorang peguambela tetapi gagal. Beliau kemudiannya diarah
untuk membela seorang klien di Afrika
Selatan.
Lantas beliaupun pergi ke negara yang asing ini. Disana, beliau menyaksikan diskriminasi yang sangat teruk. Bangsa India, samada
peniaga mahupun buruh dianggap sebagai golongan kelas kedua dan dipanggil
"kuli" atau "sami".
Pengalaman diskriminasi yang pertama berlaku
di Maritzburg, ibunegeri Natal. Sewaktu didalam keretapi, seorang berkulit putih telah membantah
kehadiran seorang "berwarna" di kelas pertama dan mengarah beliau
untuk pindah ke kelas ketiga. Beliau enggan menurut kemahuannya kerana
mempunyai tiket kelas pertama. Akhirnya beliau serta begnya telah dihumban
keluar dari keretapi tersebut. Peristiwa ini merupakan satu tamparan hebat
kepada Gandhi. Beliau kemudian memutuskan untuk menjadi seorang aktivis politik agar dapat mengubah undang-undang diskriminasi tersebut. Gandhi kemudiannya
membentuk sebuah gerakan bukan kekerasan disana.
Ketika kembali ke India, dia membantu dalam proses kemerdekaan India dari jajahan British; hal ini
memberikan inspirasi bagi rakyat di koloni-koloni lainnya agar berjuang
mendapatkan kemerdekaannya. Rakyat dari agama dan suku yang berbeza yang hidup di India kala itu yakin bahwa
India perlu dipecah menjadi beberapa negara agar kelompok yang berbeza ini dapat
mempunyai negara mereka sendiri. Ramai yang ingin melihat penganut agama Hindu dan Islam berpisah dan mempunyai negara sendiri.
Walaupun, Gandhi adalah seorang Hindu, beliau menyukai falsafah dari agama-agama
lain termasuk Islam dan Kristian. Beliau percaya bahawa manusia tak kira agama harus mempunyai hak yang sama dan hidup
bersama secara damai di dalam satu negara.
Pada 1947, India mencapai kemerdekaan dan berpisah
menjadi dua negara, India dan Pakistan. Hal ini tidak disetujui Gandhi. Prinsip
Gandhi, satyagraha, sering diterjemahkan sebagai "jalan yang
benar" atau "jalan menuju kebenaran", telah menjadi sumber
inspirasi berbagai generasi aktivis-aktivis demokrasi dan anti-rasisme seperti Martin Luther King, Jr. dan Nelson Mandela.
Gandhi sering mengatakan nilai-nilai ajarannya sangat sederhana, yang
berdasarkan kepercayaan Hindu tradisional:
kebenaran (satya),
dan bukan-kekerasan (ahimsa).
Pada 30 Januari 1948, Gandhi dibunuh seorang lelaki Hindu yang
marah kerana kepercayaan Gandhi yang menginginkan rakyat Hindu dan Muslim diberikan hak yang sama.
Begitu juga dengan Albert Einstein
yang berkata mengenai Gandhi:
"(Mungkin) para generasi berikutnya akan sukar mempercayai
bahawa ada orang seperti ini yang pernah hidup di dunia ini."
Karya Mahatma Gandhi tidak dilupakan oleh generasi berikutnya.
Cucunya, Arun
Gandhi dan Rajmohan
Gandhi dan bahkan anak cucunya, Tushar
Gandhi, adalah aktivis-aktivis sosio-politik yang terlibat dalam
mempromosikan gerakan bukan-kekerasan di seluruh dunia.
TOKOH INDIA 2 : SIDHAHARTA GAUTMA BUDDHA
Sidhaharta Gautma Buddha nama aslinya ialah pangeran Siddhartha. Beliau merupakan pendiri Agama Buddha (563 SM - 483 SM), dilahir
di Lumbini. Putra raja Kapilavastu, timur laut India. Beliau mengelarkan dirinya sebagai BUDDHA
bererti orang yang diberi penerangan
Guatama Buddha adalah seorang ahli fikir dari India dan juga
pengasas agama Buddha. Beliau adalah anak kepada ketua kasta pahlawan sakya dan
dikenali sebagai Siddartha pada masa mudanya dan kemudiannya sebagai sakyamuni,
iaitu orang bijaksana sakya. Panggilan Gautama Buddha sebenarnya merupakan
kombinasi nama keluarganya, gautama dengan perkataan Buddha iaitu orang yang
telah diberi pengajaran. Pokok ajaran Buddha yang menurut istilah penganutnya
“Empat kebajikan kebenaran”:
É
Kehidupan
manusia itu pada dasarnya tidak bahagia
É
Sebab musabab
ketidakbahagiaan ini adalah memikirkan kepentingan diri sendiri serta
terbelenggu oleh nafsu
É
Pemikiran
kepentingan diri sendiri dan nafsu dapat ditekan habis apabila segala nafsu dan
hasrat dapat ditiadakan (nirvana)
É Menimbang benar, berfikir benar, berbicara
benar, berbuat benar, cari nafkah benar, berusaha benar, mengingat benar,
meditasi benar.
TOKOH-TOKOH TAMADUN JEPUN
TOKOH JEPUN 1: Tokugawa
Ieyasu
Tokugawa Ieyasu Lahir di Okazaki (31
Januari 1543) – meninggal di Shizuoka (1 Jun 1616).Dilahirkan dengan nama
Matsudaira Takechiyo Merupakan daimyo dan shogun (Jeneral) di Jepun.
Memerintah dari tahun 1600(resminya 1603)
hingga turun takhta pada tahun 1605. Pada tahun Mac 24 1603, ieyasu digelar
sebagai Shogun dan mentadbir dengan menggunakan sistem Tokugawa Shogunate.
Dikuatkankuasa di Jepun selama 200 tahun sebelum kebangkitan Meiji. Telah
menyatukan semua negeri-negeri kecil. Pemerintahan masih bercorak feudal namun
terdapat 3 tahap pentadbiran: Tairo ( majlis penasihat agung), Roju ( majlis
Tertua)dan Hyojosho ( majlis kehakiman) Pemerintahanya dijalankan dengan cara diktator militer yang
kejam.kekuasaany cenderung bersifat diktator militer yang kejam.kekuasaanya
cenderung bersifat absolud seperti di dalam disiplin organisasi kemiliteran.
Mengamalkan dasar pintu tertutup (Perdagangan
hanya diizinkan dengan kapal yang datang dari Tiongkok/Belanda sahaja) Samurai
yang mendapat hak keistimewaan yang lebih dari rakyat biasa.
TOKOH JEPUN 2 : MAHARAJA MEIJI
Maharaja Meiji (3 November 1852±30 July 1912)
ialah Maharaja Jepun yang ke-122 mengikut susunan pewarisan takhta tradisional,
memerintah sejak 3 Februari 1867 sehinggalah hari
kemangkatan baginda.Nama diri baginda adalah Mutsuhito
.Maharaja Meiji dilahirkan oleh salah seorang gundik diraja iaitu Nakayama Yoshiko bersama Maharaja Komei. Semasa keputraab baginda pada 1852, Jepun sebuah negara yang terpencil, belum
berindustri dan mengamalkan sistem feudal yang didominasi
oleh Syogun Tokugawa dan daimyo (tuan tanah) yang memerintah
lebih 250 kawasan terpencar di negara.
Pada 11 November 1860 baginda secara rasminya telah disytiharkan
sebagai Putera Raja
dan dikurniakan nama diri Mutsuhito. Pada 2 September 1867, Baginda telah
mengahwini Masako (kemudiannya Haruko). Selepas kemangkatan
baginda bermulanya satu tradisi baru iaitu memberikan
zaman pemerintahan mendiang maharaja kepada baginda
setelah mangkat.Oleh sebab pemerintah ketika zaman Meiji (Pemerintahan
Kesedaran), baginda kini dikenali sebagai Maharaja Meiji.
Maharaja Meiji adalah simbol kepimpinan dalam era Pemulihan Meiji
di mana pemerintahan
Syogun Tokugawa digulingkan oleh tentera diraja ketika Peperangan Boshin.Pengenalan kepada sistem baru dalam Kerajaan Meiji telah
menghapuskan sistem feudal dan mengisytiharkan sistem
pemerintahan demokratik untuk kerajaan Jepun.Walaupun
Parlimen telah dibentuk, namun ianya tidak mempunyai kuasa begitu juga dengan Maharaja Meiji.Kuasa telah diberikan oleh Tokugawa kepada
tangan daimyo yang mana telah membawa kepada
Pemulihan.Jepun sebenarnya dikawal oleh Genro, pemerintah
oligarki yang mana mempunyai tentera, kuasa politik dan kuasa ekonomi yang kukuh. Maharaja Meiji menunjukkan kekuasaan politiknya
yang lebih lama berbanding dengan pemerintah sebelumnya
kerana dia adalah monarki Jepun yang pertama yang masih di atas takhta
selepas 50 tahun semenjak pelepasan takhta oleh Maharaja Ogimachi pada tahun 1586.
Zaman Pemulihan Jepun adalah satu kebanggaan
kepada negara Jepun kerana membawa pemodenan di Jepun
dan menjadi kuasa yang menonjol di Asia Pasifik. Meskipun
kadang-kadang dipanggil Mutsuhito atau Maharaja Mutsuhito di luar Jepun,
maharaja-maharaja Jepun hanya digelar dengan nama posthumus
mereka di Jepun. Penggunaan nama diri maharaja itu boleh
dianggap kurang sopan. Selepas kemangkatan baginda, Jepun
telah mengalami perubahan dari segi politik, sosial dan industri
dan kemudiannya menjadi salah satu kuasa besar di peringkat antarabangsa.
SUMBANGAN DAN PERANAN MAHARAJA MEIJI
Maharaja Meiji merupakan pemerintah Jepun
selepas kejatuhan era kesyogunan
dan Tokugawa. Pemerintahan Jepun diambil alih oleh Maharaja meiji bermula pada tahun 1868 dan berakhir pada tahun 1912. Di bawah pemerintahn Maharaja Meiji, Jepun telah mengalami perubahan atau evolusi yang besar dalam sejarah negara itu sendiri. Banyak perubahan-perubahan yang telah dilaksanakan oleh beliau sebagai ketua masyarakat Jepun, antara langkah yang paling signifikan ialah dengan memindahkan ibu negara Jepun pada masa itu, Kyoto ke Edo.Kemudiannya, pada tahun 1868, Edo telah ditukarkan kepada Tokyo.
dan Tokugawa. Pemerintahan Jepun diambil alih oleh Maharaja meiji bermula pada tahun 1868 dan berakhir pada tahun 1912. Di bawah pemerintahn Maharaja Meiji, Jepun telah mengalami perubahan atau evolusi yang besar dalam sejarah negara itu sendiri. Banyak perubahan-perubahan yang telah dilaksanakan oleh beliau sebagai ketua masyarakat Jepun, antara langkah yang paling signifikan ialah dengan memindahkan ibu negara Jepun pada masa itu, Kyoto ke Edo.Kemudiannya, pada tahun 1868, Edo telah ditukarkan kepada Tokyo.
PENGHAPUSAN SISTEM FEUDAL
Seterusnya era pemerintahan Meiji juga
menyaksikan pengahapusan sistem
feudal lama yang dipraktikkan dalam sistem pemerintahan Jepun sebelumnya. Oligarki Meiji telah mempengaruhi golongan- golongan daimyo ataupun tuan tanah supaya menyerahkan tanah secara sukarela kepada maharaja yang mana membawa kepada penghapusan semua tanah feudal pada 29 Ogos 1871. Sistem hierarki sosial yang diaamalkan dahulu juga dihapuskan, dan golongan samurai juga telah kehilangan hak istimewa dan hak mereka menggunakan pedang di tempat-tempat awam. Pada September 1871 samurai secara rasminya diharamkan menggunakan pedang dan juga hilang status sebagai pahlawan.
feudal lama yang dipraktikkan dalam sistem pemerintahan Jepun sebelumnya. Oligarki Meiji telah mempengaruhi golongan- golongan daimyo ataupun tuan tanah supaya menyerahkan tanah secara sukarela kepada maharaja yang mana membawa kepada penghapusan semua tanah feudal pada 29 Ogos 1871. Sistem hierarki sosial yang diaamalkan dahulu juga dihapuskan, dan golongan samurai juga telah kehilangan hak istimewa dan hak mereka menggunakan pedang di tempat-tempat awam. Pada September 1871 samurai secara rasminya diharamkan menggunakan pedang dan juga hilang status sebagai pahlawan.
PEMODENAN SISTEM ANGKATAN TENTERA DAN LAUT
Selain melaksanakan evolusi dalam sistem
pemerintahan Jepun, beliau juga
telah memodenkan angkatan tentera darat dan juga tentera laut. Sesuai dengan doktrin sebuah negara kaya dan tentera yang kuat, bercontohkan negara dari barat, kerajaan Jepun yang dipimpin oleh Meiji telah memperkenalkan sistem ketenteraan moden yang terdiri dari rakyat biasa( helmin ) yang mana berusia 20 tahun ke atas, dan sistem ini
telah memodenkan angkatan tentera darat dan juga tentera laut. Sesuai dengan doktrin sebuah negara kaya dan tentera yang kuat, bercontohkan negara dari barat, kerajaan Jepun yang dipimpin oleh Meiji telah memperkenalkan sistem ketenteraan moden yang terdiri dari rakyat biasa( helmin ) yang mana berusia 20 tahun ke atas, dan sistem ini
Aspek pendidikan juga tidak dilupakan dalam melaksanakan evolusi
dalam memperbaharui negara Jepun dan Maharaja Meiji sendiri sedar pendidikan
merupakan asas terpenting dalam usaha untuk menjadi sebuah kuasa ekonomi dan
militari yang moden dan sistematik. Beliau juga berpendapat bahawa pendidkan
merupakan asas yang paling penting sekali dalam usaha untuk membina sebuah
negara yang kukuh, dan berlandaskan pandangan beliau, pelbagai usaha yang
dilaksanakan bagi memastikan aspek pendidikan tidak diabaikan dikalangan rakyat
Jepun. Beratus-ratus penuntut Jepun telah dihantar ke luar negeri bagi
mempelajari sains, pentadbiran, dan juga teknik perindustrian barat, manakla
pakar-pakar, golongan professional,serta pakar teknologi barat telah digaji
oleh kerajaan Jepun untuk mengajar berbagai kemahiran kepada rakyat-rakyat
Jepun . pada tahun 1871, kementerian Pelajaran Jepun telah ditubuhkan dan pada tahun 1872 pula, Jepun telah dibahagikan kepada 8
kawasan pelajaran dimana setiap kawasan akan mempunyai sebuah universiti, 32
buah sekolah menengah dan 210 buah sekolah rendah. Di jepun, kanak-kanak yang
berusia 6 tahun ke atas akan menerima pelajaran wajib selama 16 bulan dan
menjelang tahun 1880 terdapat hampir 28 000 buah sekolah rendah dengan jemlah
murid yang hampir 2 juta. Seterusnya,
pada tahun 1886 Menteri Pelajaran
Jepun Jepun pada masa itu, Mori Arinori memperkenalkan satu sistem iaitu,
-pelajaran sekolah rendah diwajibkan selama 8 tahun dan sekolah menengah pula
menawarkan kursus selama 4 tahun. Sekolah-sekolah tinggi- sekolah teknikal
peringkat tinggi ditubuhkan meliputi bidang perubatan ,sains ketenteraan,
pelayaran, pertanian, perdagangan , perikanan dan lain-lain.
Pusat tertinggi sistem pendidikan Jepun ialah Universiti Di raja
Tokyo yang
ditubuhkan pada tahun 1886 dan seterusnya beberapa buah lagi universiti Di Raja telah ditubuhkan di Sapporo, Kyoto, dan juga Fukuoka. Seluruh sistem pelajaran pelajaran tertakluk kepada keperluan negara yang mana menuntut rakyat menjadi warganegara yang terlatih dan penuh dengan ilmu pengetahuan serta berdisiplin, dan pada tahun 1890 perintah Diraja mengenai pendidikan telah dikeluarkan yang menyatakan mengenai kepatuhan dan penghormatan kepada maharaja harus diterapkan di dalam kurikulum sekolah dan institut pengajian tinggi di Jepun.
ditubuhkan pada tahun 1886 dan seterusnya beberapa buah lagi universiti Di Raja telah ditubuhkan di Sapporo, Kyoto, dan juga Fukuoka. Seluruh sistem pelajaran pelajaran tertakluk kepada keperluan negara yang mana menuntut rakyat menjadi warganegara yang terlatih dan penuh dengan ilmu pengetahuan serta berdisiplin, dan pada tahun 1890 perintah Diraja mengenai pendidikan telah dikeluarkan yang menyatakan mengenai kepatuhan dan penghormatan kepada maharaja harus diterapkan di dalam kurikulum sekolah dan institut pengajian tinggi di Jepun.
UNDANG-UNDANG
Dalam sistem perundangan pula, sistem perundangan yang moden telah
dibentuk bagi mengakaji semula perjanjian yang dianggap tidak adil antara Jepun dengan kuasa barat yang ditandatangani antara tahun 1850-1860-an.Gustave Roissonade de Fontorabe dilantik sebagai penasihat Kementerian Keadilan Jpeun pada tahun 1873 dan beliau ditugaskan untuk menggubal undang-undang jenayah moden yang dikuatkuasakan pada tahun 1882. Manakala, undang-undang sivil dan perdagangan yang telah digubal, telahpun diluluskan pada tahun 1888-1889. Dan dengan memodenkan sistem perundangan, Maharaja Meiji telah pun berjaya mengatasi masalah-masalah yang timbul berikutan perjanjian berat sebelah denagn negara-negara barat.
dibentuk bagi mengakaji semula perjanjian yang dianggap tidak adil antara Jepun dengan kuasa barat yang ditandatangani antara tahun 1850-1860-an.Gustave Roissonade de Fontorabe dilantik sebagai penasihat Kementerian Keadilan Jpeun pada tahun 1873 dan beliau ditugaskan untuk menggubal undang-undang jenayah moden yang dikuatkuasakan pada tahun 1882. Manakala, undang-undang sivil dan perdagangan yang telah digubal, telahpun diluluskan pada tahun 1888-1889. Dan dengan memodenkan sistem perundangan, Maharaja Meiji telah pun berjaya mengatasi masalah-masalah yang timbul berikutan perjanjian berat sebelah denagn negara-negara barat.
KASUSASTERAAN
Seterusnya, pada waktu pemerintahan Meiji, minat dalam bidang
kesusasteraan
barat telah berkembang terutamanya dalam penterjemahan hasil karya tokoh barat yang terkenal seperti Homer, manakala Shakespeare dan Voltair telah mendapat sambutan yang baik, khususnya dari golongan- golongan elit dan penterjemah yang terkenal pada zaman itu ialah Oda Junichiro. Beliau telah mendapat didikan di Universiti Edinburgh, berikut ialah hasil karya yang diterjemahkan oleh beliau ;
barat telah berkembang terutamanya dalam penterjemahan hasil karya tokoh barat yang terkenal seperti Homer, manakala Shakespeare dan Voltair telah mendapat sambutan yang baik, khususnya dari golongan- golongan elit dan penterjemah yang terkenal pada zaman itu ialah Oda Junichiro. Beliau telah mendapat didikan di Universiti Edinburgh, berikut ialah hasil karya yang diterjemahkan oleh beliau ;
1) Ernest Maltravers
2)
The Bride of Cammermoor
3)
Romeo and Juliet
4)
The Last Day of Pompei
Terdapat juga karya-karya lain sepertiRound The
World in Eighty Days dan A Journey to the Moon secara tidak langsung telahpun merangsang minat masyarakat dan
secara tidak langsung memudahkan rakyat menerima segala idea,
pengetahuan, sains, pemikiran, pelajaran serta kebudayaan, hasil dari negara
barat. Selain itu, terdapat juga perubahan citarasa dalam bidang kebudayaan
seperti muzik, seni tari, lakonan san juga seni lukis serta drama drama, dan
kumpulan yang bertanggungjwab memulihakan dan memperbaharui seni-seni warisan
tradisional ialah kumpulan Okakura Tenshin dan juga
Shimomura Kanzon. Dalam pada masa yang sama, muzik gaya Barat
juga bertambah popular dan disukai. Tarian ballroom menjadi kegilaan golongan ±
golongan elit dan piring-piring hitam ada dijual di pasaran dan minat terhadap
alat-alat muzik dan gaya muzik tradisional tidak dilupakan. Sebagai contoh,Gagaku yang merupakan muzik diraja yang
hanya dimainkan di istana raja diberi keutamaan dalam sesuatu majlis rasmi dan
juga upacara keagamaan, manakala instrumen-instrumen tradisional Jepun seperti
Shakuhachi(seruling buluh) ,koto (alat
muzik bertali) dan samisen (alat muzik bertali
tiga) diberi nafas baru. Pengusaha- pengusaha filem Jepun juga dapat mengutip
pulangan yang lumayan hasil daripada filem yang telah dipetik dari adeganka bu ki( seni
drama). Panggung wayang yang pertama di jepun dibina pada tahun 1903 dan pada akhir era Meiji, industri perfileman Jepun berkembang pesat ditambah dengan penggunaan teknologi yang moden.
drama). Panggung wayang yang pertama di jepun dibina pada tahun 1903 dan pada akhir era Meiji, industri perfileman Jepun berkembang pesat ditambah dengan penggunaan teknologi yang moden.
IDEALOGI DAN KEAGAMAAN
Selain aspek kesusasteraan, aspek idealogi dan agama turut
dititikberatkan
dalam usaha Maharaja Meiji bagi membentuk negara Jepun yang baru.Idealogi negara sangat penting dan ianya berperanan meninggikan semangat cintakan negara atau nasionalsime. Meiji telah memperkenalkan idealogiko ku t a iyang mana prinsip ini menekankan keunggulan kerohanian masyarakat jepun . Rakyat juga diseru supaya menunjukkan taat setia sepenuhnya kepada raja dan negara dan agama Shinto Negara telah dijadikan agama rasmi di Jepun.
dalam usaha Maharaja Meiji bagi membentuk negara Jepun yang baru.Idealogi negara sangat penting dan ianya berperanan meninggikan semangat cintakan negara atau nasionalsime. Meiji telah memperkenalkan idealogiko ku t a iyang mana prinsip ini menekankan keunggulan kerohanian masyarakat jepun . Rakyat juga diseru supaya menunjukkan taat setia sepenuhnya kepada raja dan negara dan agama Shinto Negara telah dijadikan agama rasmi di Jepun.
EKONOMI PERTANIAN
Langkah penting yang diambil oleh kepimpinan Meiji ialah dengan
menjalan pemodenan
dalam bidang pertanian dan berpendapat bahawa sebuah ekonomi moden berasaskan industri kapitalisme meripakan kunci utama kepada
keselamatan dan keagunagan nasionalisme. Proses ini
didorong oleh beberapa faktor ± negara mengalami
pertumbuhan penduduk yang pesat, sektor pertanian tidak dapat menampung semua penduduk yang tidak mempunyai pekerjaan, kerajaan
menalami masalah kekurangan yang teruk dalam perdagangan
luar negeri dan menyelesaikan masalah ini dengan menambah
kuantiti dan jenis perindustrian ke negara asing. Pihak kerajaan asing juga menyedari kelas samurai yang begitu ramai perlu
diberi pekerjaan kerana pihak kerajaan
tidak mampu untuk terus membayar pencen kepada mereka.
Proses pemodenan ekonomi bermula dengan pembanguan sektor
pertanian yang merupakan
dominasi dalam hasil jumlah pendapatan Jepun dalam tahun 1870-an dan 1880-an. Sistem pembayaran cukai juga mengalami perubahan dengan
menggantikan cara pembayaran lama iaitu dengan
menghapuskan cara pembayaran cukai dengan hasil tanaman
oleh petani. Oleh sebab itu para petani perlu membayar cukai dengan wang tunai iaitu sebanyak 3 peratus daripada nilai tanah sama ada
hasil tuaian baik atau tidak. Penuntut dalam jurusan
pertanian juga dihantar ke luar negeri dan khidmat pakar
asing juga diambil untuk berkhidmat. Banyak kawasan baru telah dibuka bagi
menggalakkan perkembangan tanaman komersil seperti teh, sutera
dan lain-lain lagi.
EKONOMI PERINDUSTRIAN
Pemimpin Meiji meletakkan asas bagi perkembangan perindustrian
dengan membina industri
baru yang berasaskan perdagangan. Penekanan telah diberikan dalam bidang industri pertahanan seperti pembinaan kapal, peralatan
perang dan lain- lain lagi. Industri pertahanan yang
terbesar dalam tempoh 1870 hingga 1880 ialah limbungan
kapal tentera laut yang terletak di Yokusuka. Dua buah kilang besar juga
telah dikelolakan oleh kerajaan di Tokya dan Osaka untuk membuat
meriam, senapang dan peluru serta tiga buah kilang untuk
membuat ubat bedil di Tokyo dan daerah Gumma.
Kekurangan kemudahan teknologi dan pengurusan
yang cekap menyebabkan usaha kerajaan untuk menggalakkan penyertaan modal perindustrian
untuk melabur dalam bidang industri baru. Selain itu,
kegagalan ini juga disebabkan oleh keengganan saudagar-saudagar
kaya untuk melabur kerana lebih suka menjalankan aktiviti perniagaan secara tradional. Sehubungan dengan itu, pihak kerajaan
menubuhkan beberapa industri pembuatan seperti kilang penggulungan sutera
moden, kilang memintal kapas, kilang benang bulu kambing, kilang simen dan kilang
kaca. Kerajaan telah menyerahkan industri ini kepada
beberapa syarikat Mitsui, Mitsubishi, Sumitomo dan
beberapa syarikat lain lagi kerana memerlukan wang untuk melengkapkan industri
pertahanan. Hal yang demikian meletakkan asas bagi kewujudan penggabungan industri yang dikuasai
golongan pemodal kaya yang dikenali sebagai Zaibatsu. Kumpulan
Zaibatsu berkembang menjadi konglomerat yang memainkan peranan penting dalam menukarkan Jepun kepada sebuah negara perindustrian.
DASAR KEWANGAN DAN FISKAL
Kementerian Kewangan telah
dipertanggungjawabkan untuk membentuk sistem mata wang yang seragam. Pada
zaman pemerintahan kesyogunan Tokugawa pelbagai jenis
wang kertas dan syiling telah dikeluarkan. Pada tahun 1868, kepelbagaian jenis
mata wang ini telah dingantikan dengan wang kertas Kementerian
Kewangan yang dikenali dengand ajoka
nsa tsu. Unit mata wang ini juga ditukar daripadaRyo kepada Yen yang digunapakai sehingga
hari ini. Kadar nilai tukaran mata wang Yensecara
kasarnya mempunyai nilai yang sama dengan dolar AS. Kerajaan
juga menanggung inflasi dan penurunan nilai mata wang
akibat penggunaan jumlah wang yang begitu besar dalam
memodenkan negara Jepun selain daripada memeperkembangakan bidang komunikasi, pembayaran pampasan kepada tuan feudal menumpaskan
pemberontak golongan samurai dan lain-lain lagi. Namun demikian,
masalah ini dipulihkan setelah Count Matsukata Masayoshi
menjadi Menteri Kewangan pada tahun1880. Beliau menangani
masalah ini dengan mengenakan cukai yang tinggi kepada
tembakau dan wain. Subsidi kerajaan kepada pelbagai jenis syarikat dikurangkan dan dasar pengambilan pekerja dikurangkan. Dasar-dasar
yang diperkenalkan oleh Matsukata ini membolehkan
kerajaan menarik kembali wang kertas yang diedarkan oleh
pihak kerajaan seterusnya mengurangkan inflasi. Satu sistem kredit moden diperkenalkan dan beberapa buah bank rasmi dan separa
rasmi diwujudkan. Bank Yokohama
Spice (1880) telah dijadikan bank asing yang utama, Bank of Japan (1882) menjadi fiskal kerajaan
dan Bank Hypothec sebagai badan pusat bank- bank perindustrian di 47 wilayah di Jepun. Menjelang 1882, 143
buah bank kerajaan dan separa kerajaan telah ditubuhkan.
POLITIK
Sebaik sahaja pemerintah Meiji menerajui pemerintahan
kerajaan Jepun, pada 3 Januari 1868, beliau telah melafaz
beberapa ikrar. Ia bertujuan untuk menaik taraf negara
Jepun supaya setaraf negara-negara yang sudah maju di barat. Ikrar Meji mengandungi lima usul iaitu :-
i. Membentuk
kerajaan berdasarkan demokrasi berparlimen;
ii. Menggalakan
yang menghalang bidang pelajaran;
iii. Menghapuskan adat istiadat lama yang menghalang proses pemodenan;
iv.Golongan
atasan diarahkan supaya jangan memandang rendah kepadaorang- orang bawahan seperti petani dan pegawai
tentera dan awam;
v. Dasar tutup pintu dan anti orang asing
adalah tidak menguntungkan dan perlu
dihapuskan.
Pada tahun 1873, sistem fiskal telah
diubahsuai. Sistem bayaran cukai secara tradisional dan rampasan
harta secara paksaan telah dihapuskan. Bayaran wang secara
tunai dipraktikan dalam sebarang jenis urusniaga. Satu sistem cukai pusat yang
moden telah ditubuhkan bersama-sama dengan satu sistem wang yang
baru. Salah satu langkah modenisasi yang dijalankan ialah
penghapusan sistem feudal kepada sistem pemerintahan
secara demokrasi. Penghapusan feudalisme memperkukuhkan kedudukan
kerajaan Meiji. Ini membolehkan kerajaan mempunyai kuasa yang sepenuhnya ke atas negara dan rakyat. Pada tahun 1876 sistem
feudalisme dibubarkan sepenuhnya dan terbentuklah
pemerintahan pusat. Pemerintah Meiji juga telah
menamatkan system µclass Lapisan masyarakat yang sebelum
ini dikuasai oleh golongan samurai, petukan, petani dan pedagang. Status rakyat adalah sama rata dalam mendapatkan
keistemewaan-keistemewaan sebagai rakyatJepun khususnya
dalam lapangan ketenteraan dan pendidikan.Pada 11 Februari
1886, Maharaja Meiji telah mewujudkan Perlembagaan Meiji (Perlembagaan Negeri Jepun yang pertama dan bertulis).Perlembagaan Meiji mengandungi
dua buah dewan iaitu Dewan Pertuanan dan Dewan
Perwakilan.
MODUL (KURSUS WAJIB) (WAJ3101) TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA
PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU (PPG)
MOD PENDIDIKAN JARAK JAUH
No comments:
Post a Comment