Mengikut Alias Baba (1990) tiga faktor yang mempengaruhi pembelajaran individu iaitu faktor latar belakang (persekitaran) keluarga, kebolehan dan sifat peribadi pelajar. Persekitaran adalah faktor luaran yang banyak mempengaruhi proses pembelajaran, manakala kebolehan pula lebih kepada kelebihan yang ada pada individu. Sifat peribadi yang menjurus ke arah kecemerlangan juga mempengaruhi pencapaian individu.
Leslie (1976) menganggap keluarga sebagai satu institusi sosial yang mengandungi undang-undang dan peraturan yang ditunjukkan ke atas manusia. Manakala Hurlock (1973) pula mengambarkan keluarga sebagai asas permulaan dalam pembentukan masyarakat. Keluarga sering dikaitkan dengan ibu dan bapa yang bertindak sebagai pengawal kepada anak-anak. Ikatan pertalian darah antara ibu bapa dan anak-anak merupakan ikatan yang sangat rapat di mana anak-anak mendapatkan kasih sayang, perlindungan dan pembelaan. Anak-anak pula terikat dengan norma-norma yang telah ditetapkan oleh ibu bapa sehingga secara langsung peraturan-peraturan ini akan dapat mempengaruhi tingkah laku anak-anak apabila mereka meningkat dewasa.
intelektual, penekanan moral agama, organisasi keluarga dan kawalan keluarga.
Menurut Hannigge (1998) persekitaran yang efektif mestilah tiada risiko, menggalakkan pelajar-pelajar mengulangkaji, menguji dan menyelesaikan masalah tanpa merasa takut jika mereka gagal. Cara bermain boleh membentuk persekitaran yang tiada risiko. Peluang untuk bermain secara bebas atau had risiko dengan bahan-bahan sains boleh menjadikan pelajar-pelajar mempunyai keinginan dan bersedia untuk merima bermacam-macam keadaan. Keith (1982) mendapati penglibatan ibu bapa seperti menggalakkan anak-anak membuat kerja sekolah atau melibatkan diri dengan aktiviti pembelajaran di rumah, mempunyai kesan positif terhadappencapaian akademik kanak-kanak.
Maklumat tentang gaya pembelajaran murid akan memberikan kelebihan kepada guru terutama dalam menyediakan perancangan pengajaran yang berkesan. Gaya pembelajaran ialah penggunaan satu atau lebih taktik pembelajaran bagi menyelesaikan sesuatu masalah. Justeru itu gaya pembelajaran bolehlah dilihat sebagai satu taktik-taktik pembelajaran yang akan digunakan dalam pelbagai kombinasi bagi melaksanakan tugas pembelajaran yang berbeza-beza. Perkara ini mungkin berbeza diantara satu individu dengan individu yang lain, bergantung kepada faktor persekitaran yang berbeza.
Gaya pembelajaran boleh didefinisikan sebagai operasi atau prosedur yang digunakan oleh pelajar untuk mengekalkan dan mengingat kembali berbagai jenis pengetahuan dan prestasi (Claxton & Charles 1987). Dalam keseluruhan proses pendidikan, kegiatan belajar merupakan satu kegiatan yang paling utama. Ini bermakna bahawa kejayaan setiap murid dalam bidang pelajaran sebenarnya amat bergantung kepada bagaimana proses belajar yang dialami oleh mereka.
Menurut Abdul Razak (1999) gaya pembelajaran adalah cara seseorang bertindak balas sewaktu menerima pelajaran mengikut tabiatnya atau sebagai petunjuk bagaimana seseorang murid mempelajari perkara yang digemari. Ia juga bertindak sebagai satu petunjuk yang stabil tentang bagaimana murid membuat persepsi, berinteraksi dan memberi tindak balas terhadap suasana pembelajaran yang melibatkan faktor kognitif, efektif dan fisiologi.Gaya pembelajaran juga mempunyai persamaan dengan cara berfikir di mana ia akan turut memberikan corak yang selalu diikuti semasa belajar.
Azizi Hj. Yahya, Shareeza Abdul karim dan Nordin Yahya (2003) dalam kajian mereka mengenai hubungan diantara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar pula mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar ialah gaya pembelajaran Reflektor diikuti dengan Teoris, Pragmatis dan akhir sekali ialah Aktivis. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara perbezaan gaya pembelajaran dengan latar belakang keluarga dan juga terdapat hubungan yang signifikan di antara faktor rangsangan rakan sebaya, keluarga dan pengajaran guru dengan gaya pembelajaran pelajar.
Sebagai kesimpulannya, menurut Keefe (1979) keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran dapat dipertingkatkan jika guru memahami gaya pembelajaran pelajarnya. Ciri-ciri dan gaya pembelajaran merangkumi segala usaha dan perlakuan oleh murid-murid itu sendiri.
Bahagian ini akan membincangkan beberapa jenis gaya pembelajaran secara umum dan akan melihat corak dan gaya belajar individu berdasarkan sifat dan kriteria yang telah ditentukan bagi setiap gaya pembelajaran yang telah pun dikenal pasti.
Grasha dan Riechmann (1996) membina inventori gaya pembelajaran untuk menilai perbezaan dalam gaya pembelajaran di kalangan pelajar selepas tamat sekolah menengah yang ditumpukan kepada mahasiswa universiti. Inventori ini memberi tumpuan kepada pelajar berinteraksi dengan guru dan rakan dalam suasana pembelajaran. oleh itu, inventori ini dikategorikan sebagai indikator sosial dan bukan gaya kognitif (Hatcher 1999).
Model gaya pembelajaran Grasha-Riechmann (1996) telah menyenaraikan enam jenis gaya pembelajaran iaitu kepada tiga pasangan dwikutub yang berikut; mengelak atau melibatkan diri, bebas atau bergantung dan bekerjasama atau bersaing. Enam jenis gaya pembelajaran model Grasha-Reichman dihuraikan sebagai;
Model ini mengkategorikan murid kepada dua bentuk kecenderungan iaitu pengalaman konkrit atau konseptualisasi abstrak yang berkaitan dengan bagaimana mengaplikasikan sesuatu informasi dan pengkajian aktif atau pemerhatian reflektif bagi memahami informasi yang diperolehi. Gaya pembelajaran tersebut ialah;
(i) Gaya 1 – Konkrit dan Refleksi
Bentuk soalannya akan bermula dengan perkataan ‘kenapa’dan memberi tindakbalas yang baik pada penerangan yang akan disampaikan kemudian terutama yang berkaitan dengan minat, pengalaman dan karier pada masa depan.
(ii) Gaya 2 – Abstrak dan Refleksi
Bentuk soalan yang sesuai dalam gaya pembelajaran ini ialah‘apa’ dan akan memberi tindakbalas yang optimum kepada pengajaran. Pengajaran akan dapat ditingkatkan apabila murid diberi peluang untuk membuat refleksi mereka.
Bagi gaya pembelajaran yang ketiga ini bentuk soalan yang sesuai akan dimulakan dengan perkataan ‘bagaimana’. Dalam hal ini mereka akan sentiasa bekerjasama dan berusaha untuk menyelesaikan masalah yang diberikan. Secara langsung proses peyelesaian masalah akan menjadi lebih mudah jika murid diberikan panduan dan bimbingan.
Akhirnya bagi gaya pembelajaran ini, bentuk soalan yang sesuai ialah ‘bagaimana jika’. Murid dikatakan gemar mengaplikasikan pengetahuan dalam situasi baru terutama dalam konteks penyelesaian masalah. Selalunya murid akan memilih gaya pembelajaran yang sesuai dengan diri mereka .
Gaya pembelajaran yang beliau cadangkan dicadangkan berasaskan kepada konsep pembelajaran berdikari, unsur persaingan antara murid, penghasilan kerja berkualiti, usaha yang gigih dan pembelajaran yang terancang. Alat kajian yang digunakan bagi mengukur gaya pembelajaran murid dinamakan Inventori Pembelajaran di Sekolah. Selmes juga turut membincangkan secara terperinci mengenai latihan yang mana akan dapat menggalakkan murid untuk berdikari dan tidak semata-mata bergantung kepada orang lain. Terdapat lima gaya pembelajaran yang telah dikemukakan iaitu;
(ii) gaya pembelajaran permukaan
(iii) gaya pembelajaran dorongan
(iv) gaya pembelajaran gigih usaha
(v) gaya pembelajaran terancang
( Dunn, Dunn dan Price 1982). Seterusnya Dunn, Dunn dan Price (1985) menghasilkan inventori gaya pembelajaran bagi menilai gaya pembelajaran remaja gred tiga hingga gred dua belas (bersamaan tahun 3 hingga tingkatan 6). Model ini merupakan satu model pelbagai dimensi yang boleh dipercayai dan disahkan mempunyai kesahan yang tinggi. Inventori ini pula berbentuk soal selidik yang terdiri daripada 104 item yang bertujuan untuk mengenal pasti 24 unsur berhubungkait dengan pengaruh persekitaran, emosi, sosial, fisiologi, dan psikologi yang diperlukan dalam membantu proses pembelajaran yang berkesan .
KAJIAN-KAJIAN LEPAS
Kemudian, Zamri Mahamod & Mohamad Amin Embi (2005) dalam kajiannya merumuskan bahawa pelajar yang cemerlang lebih banyak menggunakan strategi pembelajaran bahasa dalam kemahiran membaca ketika belajar Bahasa Melayu di dalam kelas. Pelajar cemerlang bukan sahaja menggunakan strategi yang berkaitan dengan kemahiran membaca secara langsung, bahkan juga strategi yang tidak berkaitan dengan kemahiran membaca. Pernyataan ini selaras dengan kajian Mohamed Amin, Mohd Isa, Zamri dan Jamaludin (2002), Hamidah, Melor dan Norzini (2002)serta Zamri dan Mohamed Amin (2003a). Malahan, Mohamed Amin et al. (2002) dalam kajiannya melaporkan bahawa pelajar cemerlang yang dijadikan sampel kajian lebih banyak menggunakan strategi pembelajaran bahasa dalam kemahiran membaca ketika belajar Bahasa Melayu di dalam Kelas.
Hansen (1969) dalam kajiannya telah menggabungkan empat faktor yang berkaitan dengan persekitaran rumah. Faktor-faktor tersebut ialah:
i. Terdapat atau tidak bahan bacaan yang sesuai di rumah.
ii. Masa yang diperuntukan bagi membaca kepada kanak-kanak.
iii. Masa yang diperuntukan bagi membimbing dan menggalakkan kanak-kanak membaca.
iv. Sama ada ibu bapa m,enjadi contoh atau model yang baik kepada kanak-kanak.
Pernyataan ini dikukuhkan lagi oleh kajian (Doman 1990), tabiat seseorang membaca dipupuk secara berterusan semenjak awal lagi. Menurut Doman semakin awal kanak-kanak didedahkan kepada bacaan, semakin mudah dan cepat bagi seseorang untuk membaca. Umur 1 hingga 6 tahun merupakan tahun yang kritikal dalam merangsang minat membaca anak-anak. Menurut Doman seseorang kanak-kanak boleh membaca perkataan yang mudah semasa mereka masih berumur satu tahun. Mereka boleh membaca ayat yang mudah semasa mereka berumur dua tahun. Sementara itu, mereka boleh membaca seluruh buku semasa mereka masih berumur tiga tahun.
Pernyataan ini kemudian disokong oleh Hiebert (1981) telah menjalankan satu kajian mengenai kefahaman murid-murid prasekolah dengan apa yang dibaca oleh orang dewasa. Sampel kajian telah diberi sebuah buku bersama gambar dan perkataan.Kemudian, sampel kajian ditanya apakah yang sedang dibaca dan hasil dapatan menunjukkan bahawa kanak-kanak yang berumur tiga tahun sedang membaca gambarajah.
Kemudian kajian Marjoribanks (1994) pula ke atas 500 pelajar di Australia mendapati pencapaian akademik mereka di pengaruhi oleh persekitaran keluarga, atribut peribadi seperti daya intelek, taraf sosioekonomi dan faktor sosial. Seterusnya persekitaran keluarga juga mempengaruhi sikap tingkah laku pembelajaran anak-anak. Keakraban dan orientasi keluarga juga didapati sangat mempengaruhi perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak.
Melalui kajian jangka panjang dijalankan oleh Marjoribanks (1994) ke atas 516 orang pelajar di Australia pada peringkat umur 11 hingga 16 tahun menunjukkan persekitaran keluarga penting bagi menentukan pencapaian akademik pelajar. Aspirasi remaja yang digambarkan melalui kebolehan yang tinggi dan kekuatan kognitif, berkait rapat dengan sokongan ibu bapa dalam pembelajaran. Sementara itu Moos dan Moos (1993) mendapati keakraban dan orientasi intelektual keluarga sangat mempengaruhi perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak.
Selain itu kajian Clephane (1990) terhadap pelajar kulit hitam di Amerika Syarikat mendapati pemboleh ubah persekitaran keluarga, iaitu tahap keakraban yang tinggi, sokongan, pernyataan perasaan dan kawalan, mempunyai hubungan yang rapat dengan pencapaian akademik. Ini menunjukkan keluarga memainkan pengaruh yang berkesan dalam membentuk dan mengawal kanak-kanak seterusnya meningkatkan pencapaian akademik mereka.
Kajian ini diskukuhkan lagi oleh Ensminger dan Slusarcick (1992) menjalankan satu kajian jangka masa panjang untuk melihat hubungan antara pencapaian akademik, latar belakang keluarga dan persekitaran keluarga. Subjek kajian terdiri daripada 1242 orang pelajar gred 1 orang kulit hitam di Chicago. Keputusan menunjukkan latar belakang seperti kemiskinan memainkan peranan penting. Begitu juga penglibatan keluarga dengan sekolah. Remaja dari keluarga yang mempunyai peraturan ketat terhadap kerja sekolah di rumah dilaporkan lebih berjaya dalam pencapaian akademik daripada mereka yang mempunyai ibu bapa yang tidak begitu tegas.
Kajian yang dijalankan Fraser (1959) dan Taha (1977) pula mendapati persekitaran rumah tangga boleh mempengaruhi pencapaian akademik anak-anak mereka. Kajian Justice dan Calvert (1990) mendasarkan pendekatan sistem keluarga, ingin melihat faktor-faktor persekitaran keluarga yang berhubungkait dengan penganiayaan kanak-kanak. Faktor-faktor persekitaran keluarga yang dipersepsikan itu termasuklah kohesif, ekspresif, konflik, kebergantungan, orientasi pencapaian organisasi dan kawalan. Keputusan kajian menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan antara tekanan yang diterima oleh keluarga yang menganiaya anak dan keluarga yang tidak menganiya anak.
Kanak-kanak tidak dilahirkan dengan pengetahuan dan pengalaman terhadap setiap perkataan. Oleh yang demikian, mereka mesti belajar strategi untuk memahami teks seperti mereka belajar untuk makan (Susan & Louisa, 1999). Sebelum belajar membaca, mereka harus dilengkapi dengan tiga maklumat yang penting. Tiga perkara yang perlu diketahui ialah kesedaran terhadap percetakan, pengetahuan mengenai abjad dan kesedaran terhadap ilmu fonemik.
Ada kajian-kajian yang membuktikan bahawa murid-murid yang berjaya mempunyai amalan atau kebiasaan yang berbeza jika dibandingkan dengan yang kurang berjaya. Rohaty (1989) telah menyatakan pemboleh ubah yang mempengaruhi pembelajaran meliputi murid itu sendiri (termasuk motivasi, keupayaan, umur, jantina dan pengalaman lepas) dalam kajiannya. Selain daripada itu juga terdapat perlakuan lain yang diamalkan oleh mereka yang berjaya dan boleh dicontohi pula oleh murid-murid yang kurang berjaya. Perlakuan-perlakuan yang positif ini seperti berusaha menanamkan keyakinan diri, mengelakkan gangguan bising, belajar ketika rasa segar iaitu selepas rehat seketika, melengkapkan semua tugasan dan mengamalkan pergaulan dengan rakan-rakan sebaya.
Susabda (1992) pula telah membuat satu kajian bagi meninjau sama ada terdapat perbezaan pencapaian akademik yang signifikan mengikut gaya pembelajaran murid. Selain itu untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran dengan gaya pengajaran guru. Hasil kajian telah mendapati bahawa murid yang berpencapaian rendah akan mempunyai gaya pembelajaran yang berlainan daripada murid yang berpencapaian tinggi.
Kemudian, Entwistle dan Entwistle (1970) telah menjalankan kajian di Lancester. Tujuan mereka ialah untuk mengkaji perbezaan cara belajar yang menjadi amalan di kalangan murid-murid yang berjaya dan gagal dalam akademik. Hasil kajian itu menunjukkan bahawa murid yang berjaya ternyata lebih bijak mengatur dan menggunakan masa mereka untuk belajar dengan lebih berkesan. Mereka dikatakan selalu menyelesaikan tugasan dalam masa yang ditetapkan. Mereka juga mempunyai motivasi belajar yang lebih tinggi dan kaedah belajar yang berkesan jika dibandingkan dengan pelajar yang gagal.
Pizzo (1981) telah menjalankan satu kajian eksperimen pengujian berasaskan persepsi murid dalam pembelajaran di 64 buah sekolah rendah bagi mengenal pasti gaya belajar murid gred 6 di Amerika Syarikat. Dalam hal ini murid ditempatkan dalam persekitaran sekolah yang responsif atau yang antagonistik kepada gaya belajar mereka. Dapatan kajiannya menunjukkan apabila murid dipadankan kecenderungannya sama ada suka kepada bunyi-bunyian atau senyap, keputusan markah yang signifikan dalam bacaan dan sikap adalah tinggi. Manakala bagi murid yang tidak berpadanan pula didapati signifikan pencapaiannya di bawah murid yang berpadanan .
Kemudian Shea (1983) membuat kajian di kalangan murid gred 9 bagi mengenal pasti kesukaan murid dalam pembelajaran dan mengambil ujian dalam keadaan formal ada kerusi dan meja berlawanan dengan yang tidak formal duduk di atas lantai, baring disofa. Dapatan daripada kajiannya juga menunjukkan apabila gaya belajar mereka berpadanan sebagaimana yang dikenal pasti, signifikan statistiknya menunjukkan keputusan markah bacaan lebih tinggi, bagi gaya belajar mereka yang tidak berpadanan pula menunjukkan pencapaiannya kurang dari segi statistik berbanding dengan mereka yang berpadanan .
Kajian terhadap gaya pembelajaran yang meluas telah menunjukkan dapatan yang amat merangsangkan. Copenhaver (1979) dan Pizzo (1981) telah mendapati bahawa sikap terhadap pelajaran yang semakin baik apabila murid-murid belajar mengikut gaya pembelajaran masing-masing.
Pendapat ini kemudiannya disokong oleh Asiah (1999) telah menjalankan kajian untuk mengenal pasti tahap pencapaian akademik dan gaya pembelajaran di kalangan 97 orang pelajar tingkatan 4, Sekolah Menengah Juasseh, Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Dapatan kajian menunjukkan tiada hubungan antara pencapaian akademik dengan gaya pembelajaran pelajar.
Kemudian Melara (1996) dalam kajiannyua terhadap 40 orang pelajar kolej bagi melihat kesan gaya pembelajaran terhadap pencapaian akademik mereka. Hasil dapatan menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar.
Hadiah (1977) pula melaporkan bahawa minat murid terhadap mata pelajaran Sejarah akan menentukan tahap pencapaiannya. Beliau juga mendapati faktor jantina mempengaruhi cara belajar, sikap , minat, dan kaedah pembelajaran
Selain itu kajian Mcgowan (1998) ke atas 68 orang pelajar Afrika Amerika dari fakulti Teknologi Perindustrian Universiti Missisippi menunjukkan tidak terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik. Dapatan yang sama juga telah diperolehi oleh Cavanagh dan Stephen (1995) dalam kajiannya ke atas 192 orang pelajar jururawat dengan menggunakan Inventori Gaya Pembelajaran Kolb. Beliau telah mendapati bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian.
Malahan Rihan (2002) mendapati kajian terhadap 241 orang murid Tingkatan Empat yang mengambil mata pelajaran Prinsip Akaun di Daerah Klang, Selangor berkaitan hubungan antara strategi pembelajaran dengan pencapaian pelajar bagi mata pelajaran tersebut. Dapatan kajian kemudian menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara strategi pembelajaran dengan pencapaian murid dalam mata pelajaran Prinsip Akaun. Kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan strategi pembelajaran dengan pencapaian pelajar mengikut jantina, etnik dan lokasi.
Kemudian akhir sekali Abd. Aziz (2001) telah menjalankan kajian ke atas 447 orang pelajar dari enam buah sekolah di daerah Sri Petaling dan daerah Kuala Langat, Selangor yang melihat hubungan antara gaya pembelajaran pelajar dengan pencapaian dalam mata pelajaran Geografi. Hasil kajiannya kemudian menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian dalam mata pelajaran Geografi dan juga tidak terdapat perbezaan gaya pembelajaran terhadap jantina dan lokasi murid.
Hasil perbincangan mengenai teori dan tinjauan kajian-kajian yang berkaitan jelas menunjukkan bahawa terdapat banyak kajian yang telah dibuat berkaitan dengan persekitaran keluarga dan gaya pembelajaran serta hubungannya dengan pencapaian akademik murid secara amnya. Malahan kebanyakan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara persekitaran keluarga dan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik murid. Selain itu terdapat juga beberapa kajian di Malaysia mengenai kemahiran membaca dikalangan murid dan kaitannya dengan persekitaran dan didapati persekitaran keluarga mempengaruhi kemahiran memnaca muri-murid.
No comments:
Post a Comment