Klik Me ! ! !

Followers

Thursday, March 22, 2012

Kerjaya guru menurut perspektif agama


Kerjaya guru menurut perspektif agama 
Perspektif Islam
Peranan guru dalam perspektif Islam adalah sangat meluas. Guru adalah penyampai ilmu, penggerak dan penasihat. Ini bermaksud, guru atau pendidik mempunyai tugas dan tanggungjawab yang mencabar.
Mengikut istilah yang digunakan oleh sarjana-sarjana Islam, guru atau pendidik ialah murabbi, muallim, muaddib, ustaz, mudarris, mursyid atau ulama. Semua istilah-istilah yang digunakan bersal dari Bahasa Arab dan pada dasarnya istilah-istilah tersebut mempunyai maksud yang sama iaitu memberi pengajaran atau pendidikan. Ustaz dan Mudarris dalam masyarakat melayu dikhususkan kepada mereka yang mengajar pelajaran agama Islam di sekolah, madrasah, masjid, pondok dan sebagainya . Muallim juga bermaksud pengajar, lebih menjurus kepada seorang pengajar (tidak terhad kepada guru sekolah) yang mencurahkan ilmu pengetahuan untuk anak didiknya, dan kadang kala digunakan dalam ertikata pemimpin. Berbeza dengan Murabbi, seorang Muallim lebih menumpukan kepada ilmu akal, sementara Murabbi membawa maksud yang luas, melebihi tahap Muallim.
Konsep Murabbi merujuk kepada pendidik yang bukan sahaja mengajarkan sesuatu ilmu tetapi dalam masa yang sama cuba mendidik rohani , jasmani dan mental anak didiknya untuk menghayati dan mengamalkan ilmu yang telah dipelajari. Justeru, Murabbi lebih menumpukan penghayatan sesuatu ilmu, sekaligus membentuk keperibadian, sikap dan tabiat anak didiknya Mursyid bermaksud memberi tunjuk ajar. Mursyid menurut istilah kaum sufi, merupakan mereka yang bertanggungjawab memimpin murid dan membimbing perjalanan rohani murid untuk sampai kepada Allah s.w.t dalam proses tarbiah yang teratur, dalam bentuk tarekat sufiyah. 
Para Mursyid dianggap golongan pewaris Nabi s.a.w. dalam bidang pentarbiah umat dan pemurnian jiwa mereka (tazkiyah an-nafs), yang mendapat izin irsyad (izin untuk memberi bimbingan kepada manusia) dari para mursyid mereka sebelum mereka, yang mana mereka juga mendapat izin irsyad dari mursyid sebelum mereka dan seterusnya, sehinggalah silsilah izin irsyad tersebut sampai kepada Rasulullah s.a.w. (tanpa terputus urutannya). Oleh itu pada kebiasaannya, ia daripada keturunan Ulama’. Guru-guru pada zaman Abbasiyah digolongkan kepada tiga kategori iaitu muallim, muadib,dan ustaz. Muallim ialah golongan guru sekolah rendah yang diberi tugas mendidik ilmu-ilmu asas Islam seperti Al-Quran, Ibadah, Akidah dan Ilmu Akhlak. Mu’adib ialah guruyang bertanggungjawab mengajar di sekolah khas. Ustaz pula ialah pensyarah di sekolah tinggi (maktab).
Sesungguhnya, peranan pendidik di dalam perspektif Islam bukanlah terhad kepada guru sahaja,tetapi juga kepada ibubapa, tok guru, tok imam, tok bilal dan siapa sahaja yang mengajak ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran,mereka adalah pendidik.
Peranan guru dalam mendidik masyarakat amatlah besar dan luas. Antaranya ialah menyampaikan aqidah dan keimanan yang tulen untuk menghidupkan hati dan menghubungkan manusia dengan Allah, meyakinkan pertemuan dengan Allah, mengharapkan rahmatNya dan takutkan siksaanNya, menyampaikan ilmu pengetahuan dan kemahiran meliputi fardhu ain dan fardhu kifayah yang menjadi asas ubudiyah (pengabdian diri kepada Allah), hubungan harmoni sesama manusia dan alam, serta membentuk akhlak atau peribadi mulia supaya menjadi contoh tauladan kepada orang lain.
Seorang pendidik haruslah memahami bahawa Islam adalah ad-Din bukan sekadar aqidah dan peribadatan tetapi suatu sistem hidup nizam al-hayat. Pendidik bukan sahaja berperanan untuk memberi kesedaran kepada diri sendiri, malahan juga untuk masyarakat tentang hubungan, komitmen dan hubungannya dengan hukum Allah s.w.t. Seorang pendidik mestilah menyedari hakikat bahawa pengajaran itu merupakan tanggungjawab yang mesti dilaksanakan
Kerja mendidik adalah sebahagian amal soleh manakala enggan menyampaikannya dosa yakni siksaan api neraka. Dari sudut sejarah menunjukkan hubungan di antara istana dengan tuan guru di mana ulama’ dan guru adalah rapat dan dimuliakan berbanding dengan jawatan-jawatan lain. Dari sudut budaya, konsep berguru amat diutamakan. Belajar bukan setakat untuk mendapatkan ilmu, apa yang lebih penting ialah berguru untuk membina akhlak dan adab berilmu.

 Perspektif Kristian
Menurut perspektif Kristian, Yesus Kristus adalah Mahaguru yang menyampaikan segala ilmu lebih daripada dua ribu tahun yang lalu. Setelah itu, tugas-tugas tersebut telah diambil alih oleh apostles (rasul-rasul) dan saints (wali-wali).
Antara ciri-ciri personaliti yang terdapat dalam guru-guru mereka ialah membimbing dan membantu murid –murid mereka untuk melengkapi diri dengan ilmu-ilmu yang terdapat di dalam kitab suci. Murid-murid pula perlu lah berusaha untuk membuat rujukan yang sesuai berdasarkan sumber bahan disyorkan oleh guru kerana guru tidak akan membekalkan semua ilmu yang akan dipelajari.
Guru juga seorang yang bertanggungjawab untuk melindungi murid-murid daripada pengaruh-pengaruh negatif atau ajaran sesat. Seorang guru yang baik akan menunjukkan jalan yang benar dan tepat kepada murid-murid dengan berpandukan kitab-kitab suci
Seorang guru akan memberi dorongan yang wajar kepada murid-murid agar dapat meningkatkan prestasi murid-murid dalam menuntut ilmu yang lebih meluas.

 Perspektif Buddha
Buddha berasal dari bahasa Sanskrit yang bermaksud “Mereka yang sedar, Yang mencapai pencerahan sejati.  Gelaran Budh pula bermaksud “untuk mengetahui”dan merupakan gelaran kepada individu yang menyedari potensi penuh mereka untuk memajukan diri dan yang mempunyai kesedaran. Pada masa kini, ia sering digunakan untuk merujuk Siddarta Gautama, guru agama dan pendidik agama Buddha. Selain itu, Buddha merupakan tarikan dan contoh bagi manusia yang telah insaf atau sedar.
Dalam agama Buddha, guru adalah orang yang memandu muridnya dalam jalan menuju kebenaran. Murid seorang guru memandang gurunya sebagai jelmaan Buddha atau Bodhisattva.
Agama Buddha diasaskan oleh Sidharta Gautama. Beliau merupakan seorang putera raja, anakanda Sudhadana dan Maya yang dilahrikan ke dunia ini tanpa mengetahui hal duniawi. Sidharta Gautama juga dikenali sebagai “Pemberi Cahaya”. Ajaran Buddha yang disebarkan oleh beliau bukanlah satu ajaran metafizik atau falsafah tetapi lebih menekankan kepada ajaran yang berkaitan dengan psikologi dan etika-etika kehidupan. Buddhisme disusun dalam sistem Tri Pitaka atau Tri Ratna iaitu Buddha, Sangha dan Dharma.
Ajaran Buddha terbahagi kepada dua aliran iaitu aliran Hinayana yang lebih mementingkan kehidupan secara masyarakat dan aliran Mahayana yang lebih mementingkan keupayaan dalam menentukan kehidupannya. Ajaran Buddha menggalakkan penganutnya mengembara untuk mencari ilmu serta pengalaman dalam hidup tetapi dalam proses pengembaraan hanya pakaian yang serba ringkas seperti kain yang berwarna kuning keperangan dan semangkuk sahaja dibawa bersama seperti mana dilakukan oleh Sidharta Gautama dan tidak menyediakan simpanan atau harta untuk esok. Sebagai conoth, Raja Rama IV (Mongkut) juga terpengaruh dengan ajaran ini, lalu keluar mengembara untuk mendalami ajaran ini. Ahimsa merupakan satu konsep ajaran yang dikongsi bersama penganut-penganut Hindu yang membawa erti penolakan terhadap pembunuhan makhluk-makhluk hidup yang lain.
Penganut Buddha tidak menganggap Siddharta Gautama sebagai Sang Hyang Buddha pertama atau terakhir. Buddha ialah orang yang menemukan Dharma atau Dhamma yang membawa maksud kebenaran, perkara yang sebenarnya, akal budi, kesulitan keadaan manusia, dan jalan benar kepada kebebasan melalui kesedaran, datang selepas karma yang bagus (tujuan) dikekalkan seimbang dan semua tindakan buruk ditinggalkan. Pencapaian nirwana (nibbana) di antara ketiga jenis Buddha adalah serupa, tetapi Samma-Sambuddha menekankan lebih kepada kualiti dan usaha dibandingkan dengan dua jenis Buddha yang lain.
Tiga jenis golongan Buddha adalah Samma-Sambuddha, Pacceka-Buddha dan Savaka Buddha. Samma-Sambuddha ialah Buddha(guru agama) mendapat kesedaran penuh tanpa guru, hanya dengan usaha sendiri. Pacceka-Buddha atau Pratyeka-Buddha pula guru yang menyerupai Samma-Sambuddha, tetapi sentiasa diam dan menyimpan pencapaian Dharma pada diri sendiri. Manakala, Savaka-Buddha pula guru yang merupakan Arahat (pengikut kesedaran), tetapi mencapai tahap kesedaran dengan mendengar Dhamma.

Perspektif Hindu
Dalam agama Hindu, guru merupakan simbol bagi suatu tempat suci yang berisi ilmu (vidya) dan juga pembagi ilmu. Seorang guru adalah pemandu spiritual atau kejiwaan murid-muridnya.
Dalam agama Hindu, Guru adalahTuhan  itu sendiri.Hanya para ahli agama yang sudah merealisasikan Tuhan dapat disebut sebagai Guru. Hanya mereka yang mempunyai hak untuk meminta Bhakti dan penyerahan kehendak yang tak dapat dipertanyakan dari para pengikut mereka. Satu sifat utama seorang Guru yang benar adalah kehadirannya dimana-mana (omnipresence).
Mahreshi Narada menyatakan bahwa di seluruh dunia ada ratusan Guru, banyak dari mereka hidup dalam jiwa (tanpa badan), secara terus-menerus mencari murid-murid yang berharga. Jadi Guru itu mudah di cari dan diperolehi, tapi sangat sukar untuk mendapat murid-murid yang setia. Bila seseorang mencari kebenaran, ratusan Guru akan datang mengetuk pintunya untuk menyampaikan kebenaran itu. Swami Wiwekananda merupakan seorang murid yang di tidak mengambil Gurunya, sebaliknya Sri Ramakrishna mengambil Wiwekananda sebagai muridnya.
Menurut agama Hindu, ada tujuh Guru yang hidup. Tujuh guru yang hidup ini kenali sebagai Saptha Resi, yang memelihara dunia selamanya. Mereka dengan tiada hentinya membimbing mereka dalam keinginan spiritual mereka. Kaum Yahudi Kabbalah dan kaum Rosicrucian juga mempercayai tujuh manusia-dewa yang hidup berada di Timur. Keyakinan mengenai tujuh guru ini diperkenalkan oleh Madame Helena Blavatsky, pengasas dari Masyarakat Theosofi (Theosophical Society) ketika ia menulis bukunya bernama "Isis unveiled."
Menurut Blavatsky, semua guru itu tinggal di Tibet tapi mengelilingi dunia dalam tubuh yang berbeza-beza. Guru yang sebenarnya adalah hadiah suci bagi penganut agama Hindu. Tidak seorangpun dapat menjadi Guru dengan pernyataan diri sendiri. Mahreshi Ashtawakra, yang merupakan salah seorang dari Saptha Reshi, adalah Guru dari Raja Janaka, dan murid dari Raja Janaka yang materialistik adalah Reshi Suka, tokoh besar dari Bhakti Yoga. Apa yang diperlihatkan oleh hal tersebut adalah bahwa Guru yang berbeza menunjukkan kualiti atau sifat yang berbeda sekalipun mereka menggantikan satu sama lain. 

2 comments:

  1. nak tanya....ade bibliografi atau rujukan untuk tugasan ini?Terima kasih

    ReplyDelete
  2. daripada buku falsafah pendidikan kebangsaan

    ReplyDelete

Klik Me ! ! !

ALUMNI IPGKENT

Daisypath Anniversary tickers