1.0 Pendidikan
Awal Kanak-Kanak
1.1 Konsep
Awal Kanak-Kanak
Awal kanak-kanak ialah istilah yang merujuk kepada tempoh
masa kanak-kanak dari masa lahir hingga umur lapan tahun. Mengikut ‘The
National Association for the Education of Young Children (NAEYC) atau
pertubuhan Kebangsaan bagi Pendidikan Kanak-kank Muda, pendidikan awal
kanak-kanak merujuk kepada segala program pendidikan yang memberi layanan,
asuhan dan bimbingan kepada kanak-kanak dari lahir hingga umur lapan tahun.
Peringkat awal kanak-kanak ialah satu jangka masa yang
amat penting dalam proses pembesaran semua kanak-kanak. Pada peringkat inilah
kanak-kanak mula melangkah dari alam keluarga ke dunia sosial. Kanak-kanak juga
telah memantapkan diri mereka dengan agak mudah dan berjaya sebagai ahli dalam kumpulan
rakan sebaya mereka. Pada masa ini juga mereka berdepan dengan cabaran yang
mana bagi kebanyakan kanak-kanak tidak serupa dengan apa yang mereka temui
sebelum ini.
Kostelnik dan rakan-rakan 1993 menjelaskan ‘Early
childhood’ meliputi kanak-kanak sejak daripada lahir hingga 8 tahun iaitu
kanak-kanak di taman asuhan atau taman didikan, prasekolah dan sekolah rendah. Program
pendidikan awal kanak-kanak dikendalikan oleh pelbagai institut di tempat berbeza.
1.2 Konsep
Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Menurut Swiniarski, Breitborde, dan Murphy (1999), takrif
penjagaan dan pendidikan awal kanak-kanak berbeza di seluruh dunia. Essa (1999)
dan Wortham (2000) menyatakan negara-negara yang lebih perindustrian menganggap
awal kanak-kanak untuk tempoh dari lahir hingga umur 8 tahun. Manakala Eville
Lo dan Mbugua (2001) menyatakan negara membangun menumpukan pendidikan awal
kanak-kanak kepada dari lahir hingga umu 6 tahun.
Di Amerika Syarikat dan Kanada, kanak-kanak memulakan
persekolahan pada umur 6 tahun. Sekolah nurseri umumnya memenuhi keperluan
untuk kanak-kanak berusia 3 hingga 5 tahun dan tadika memenuhi keperluan untuk
kanak-kanak 4 hingga 5 tahun. Di England, Scotland dan Wales, kanak-kanak di
sekolah-sekolah nurseri biasanya berumur antaar 3 hingga 5 tahun. Di Ireland Utara pula, pendidikan awal
kanak-kanak bermula di antara 2 hingga 4 tahun. Di England dan Wales,
sesetengah kelas di sekolah dipanggil “Reception Classess” bagi kanak-kanak
yang belum mencapai umur persekolahan wajib iaitu 5 tahun.
Pendidikan awal kanak-kanak adalah penting bagi memenuhi
tahap pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak. Di mana, 90% perkembangan otak
secara optimum berlaku sebelum kanak-kanak mencapai umur 5 tahun. Ini merujuk
kepada perkembangan kognitif pesat semasa peringkat deria motor (2 tahun)
hingga peringkat pra-operasi (6 tahun) (Zulkiply Yaakob, 2009).
1.3 Konsep
Pendidikan Awal Kanak-kanak di Malaysia.
Konsep pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia adalah
mengikut dua peringkat berdasarkan tahap umur kanak-kanak. Peringkat yang
pertama ialah Taman Asuhan Kanak-kanak atau Taska untuk kanak-kanak yang bawah
4 tahun. Peringkat kedua ialah Prasekolah atau Tadika untuk kanak-kanak yang
berumur 4 hingga 6 tahun.
Terdapat beberapa pendidikan awal kanak-kanak yang
terdapat di Malaysia. Antaranya ialah :
i.
TADIKA
Tadika merupakan akronim
bagi Taman Didikan Kanak-Kanak. Takrif tadika tidak dinyatakan dengan jelas
dalam Akta Pendidikan 1961. Walau bagaimanapun pengurusan tadika boleh
difahamkan sebagai mana-mana premis yang menerima masuk lebih dari 4 orang
kanak-kanak berumur 5 hingga 6 tahun untuk tujuan menerima pendidikan dengan
upah. Matlamat utama pendidikan di peringkat tadika ialah sebagai persediaan
awal ke alam persekolahan formal apabila kanak-kanak tersebut berumur 7 tahun.
Tadika ditubuhkan
berdaftar di bawah jabatan Pelajaran Negeri (JPN). Setiap tadika yang
ditubuhkan wajib menggunakan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan.
Pembinaan tadika pula haruslah merujuk kepada garis panduan dan peraturan yang
telah ditetapkan oleh Akta Pendidikan 1996. Konsep yang digunakan di Tadika ialah
Konsep "Belajar Sambil Bermain" dengan menekankan "Pembelajaran
Bertema".
Pembelajaran di tadika
mengambil masa dua semester dalam satu tahun. Tadika boleh menghasilkan 2 kelas
dalam satu tahun iaitu tadika 1 dan tadika 2. Guru yang mengajar di tadika merupakan
guru terlatih dan mempunyai diploma atau ijazah dalam bidang pendidikan
kanak-kanak.
ii.
PRASEKOLAH
Menurut Kurikulum Prasekolah
Kebangsaan (2003), pendidikan pra-sekolah didefinisikan sebagai persediaan
sebelum melangkah ke alam persekolahan di peringkat sekolah rendah. Pendidikan prasekolah juga adalah
satu program yang menyediakan pengalaman pembelajaran kepada kanak-kanak yang
berumur 4 hingga 6 tahun dalam jangka masa satu tahun atau lebih sebelum masuk
ke Tahun Satu di sekolah formal.
Konsep yang digunakan ialah "Belajar Sambil Bermain" dengan
menekankan "Pembelajaran Bertema". Kaedah pembelajaran ialah meliputi
aktiviti kelas, aktiviti kumpulan dan aktiviti individu. Keunikan prasekolah
yang dianjurkan Kementerian Pelajaran Malaysia ialah aktiviti kumpulan yang
berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi dan intelektual. Pendedahan
terhadap aktiviti ini dapat menyediakan asas yang kukuh bagi pembelajaran
berkonsepkan sekolah bestari.
Peluang pendidikan
prasekolah diberi kepada semua kanak-kanak tanpa mengira latar belakang sosial,
agama, lokasi tempat tinggal, keadaan kesihatan mental dan fizikal kanak-kanak
serta perkembangan intelek mereka. Bagi kanak-kanak berkeperluan khas mereka
diberi peluang untuk belajar dalam kelas biasa atau kelas khas sesuai dengan
keadaan dan keperluan mereka.
iii.
TASKA
Program pengasuhan
kanak-kanak KEMAS atau dikenali dengan nama Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA)
adalah selaras dengan Falsafah Baru Pembangunan Luar Bandar. Program ini
memberi perkhidmatan kepada masyarakat luar bandar, bandar dan pinggir bandar
bagi golongan berpendapatan rendah dan miskin.
Perkhidmatan TASKA termasuk
di bawah Program Kesejahteraan Rakyat (PKR) atau Progrm Pembangunan Rakyat
Termiskin (PPRT), Kementerian Pembangunan Luar Bandar. Tujuannya untuk memberi
peluang kepada ibu-ibu bergiat di bidang ekonomi bagi meningkatkan taraf hidup
keluarga. Di samping itu juga melalui TASKA, program pendidikan keibubapaan
dapat dilaksanakan untuk ibu bapa dan masyarakat.
Pelaksanaan Program TASKA adalah
berkonsepkan ‘Kasih Sayang, Kemesraan dan Galakan'. Melalui program ini
kanak-kanak diasuh di tempat dan persekitaran yang selamat, penuh kasih sayang
dan galakan yang dapat membantu perkembangan kanak-kanak yang sempurna.
TASKA KEMAS menggunakan Modul
Asuhan Kanak-Kanak, Jabatan Kebajikan Masyarakat yang diintegrasikan dengan
Kurikulum Prasekolah Kebangsaan, Kementerian Pendidikan Malaysia. Aktiviti
dilaksanakan mengikut kebolehan, minat dan peringkat umur kanak-kanak 2 hingga
4 tahun.Komponen pembelajaran dilaksanakan secara bersepadu. Komponen tersebut
ialah bahasa dan komunikasi, pendidikan kerohanian dan moral, perkembangan kognitif,
perkembangan sosioemosi, perkembagan fizikal dan kreativiti dan estetika.
iv.
PASTI
Pada tahun 1970-an cetusan
untuk menubuhkan pusat prasekolah Islam telah bemula. Perkembangan pendidikan
yang semakin pesat dan pertumbuhan pusat-pusat didikan prasekolah yang semakin
meningkat telah menyemarakkan lagi semangat para pejuang dan pencinta Islam
untuk memberikan suatu alternatif kepada sistem pendidikan yang sedia berjalan.
Hasil daripada itu timbullah idea untuk menubuhkan pusat pendidikan prasekolah
Islam yang pada peringkat awalnya diberi nama TADIKA ISLAM. Seawal tahun 1980
telah lahirnya pusat-pusat pendidikan prasekolah Islam yang diberi nama Taman
Asuhan Kanak-Kanak Islam (TASKI).
Di Terengganu pada tahun
1985, TASKI dikendalikan oleh Dewan Pemuda PAS Negari Terengganu. Manakala di
Kelantan, pusat prasekolah yang dikenali sebagai Putra Islam dikendalikan oleh
Dewan Pemuda PAS Negari Kelantan sejak tahun 1988. Di Kedah dan beberapa negeri
lain khususnya di sebelah utara telah wujud pusat-pusat prasekolah yang diberi
nama Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) yang dikendalikan oleh Dewan Pemuda Pas
negeri masing-masing.
Mesyuarat Jawatankuasa Kerja
Dewan Pemuda PAS Pusat yang bersidang pada 6 Mei 1988 telah memutuskan
penggunaan nama PASTI untuk semua institusi prasekolah milik ahli PAS dan
sebuah jabatan yang dikenali sebagai Jabatan Pendidikan Prasekolah dibentuk di
peringkat Pusat diketuai oleh Ustaz Abu Bakar Abdullah untuk menyelaraskan
PASTI di seluruh Malaysia.
Konsep yang digunakan di
dalam pendidikan PASTI ialah berteraskan Al-Quran dan As-Sunnah. Pendidikan
PASTI merupakan satu usaha bersepadu dan berterusan ke arah melahirkan generasi
tunas Islam yang unggul dari aspek Syakhsiyyah, keilmuan dan amalan-amalan yang
bertunjangkan kepada Islam, Iman dan Ihsan. Mengambil kira potensi dan bakat
yang sedia ada, pendidikan PASTI berusaha mengembangkan kemahiran kognitif,
psikomotor, bahasa sosio emosi dan sosial selain kepelbagaian bakat serta
kecerdasan yang sedia terpupuk di dalam diri tunas Islam. Usaha-usaha PASTI
menerusi pembentukan peribadi unggul ini bertujuan mempersiapkan diri mereka
menjadi warga yang cintakan negara serta berpegang teguh dan mengamalkan cara
hidup Islam dalam kehidupan seharian supaya
diredhai oleh Allah S.W,T di dunia dan di akhirat.
v.
TASKI
Taman Asuhan Kanak-Kanak
Islam (TASKI), Kedah mula dirangka oleh Ustaz Niamat Yusuf pada tahun 1978.
TASKI dirangka lantaran perlunya model pendidikan prasekolah berteraskan Islam
bagi menanam nilai-nilai murni Islam secara formal.
Pada tahun 1979, ABIM Kedah
memulakan program pendidikan formal prasekolah yang dikenali dengan nama
“TASKI” iaitu Taman Asuhan Kanak-Kanak Islam. Pendidikan di TASKI adalah
berkonsepkan “Islam Iman Ilmu”. Pada tahun 1982 pula, ABIM telah melancarkan
Kurikulum TASKI di Kolej Islam Kelang, peringkat kebangsaan. Antara kandungan
matapelajaran yang terdapat dalam Kurikulum TASKI komponen Al-Quran, Fardhu
Ain, Kemahiran Bahasa, asas matematik, asas perkembangan seni dan sains dan
asas Perkembangan Sains dan fizikal.
vi.
TABIKA
KEMAS
Program pendidikan awal
kanak-kanak yang dianjurkan oleh KEMAS dikenali sebagai Taman Bimbingan
Kanak-kanak (Tabika) merupakan program yang memberi peluang pendidikan awal
bagi kanak-kanak yang berumur 4 hingga 6
tahun.
Konsep Tabika KEMAS ialah
‘Belajar Melalui Bermain’ yang diselaraskan dengan sifat semulajadi kanak-kanak
iaitu bermain, ingin tahu dan mencuba. Konsep tersebut kemudiannya diperluaskan
kepada menguasai kemahiran 4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul). Konsep
ini bertujuan untuk memberi peluang dan galakan kepada kanak-kanak menguasai
kemahiran asas dan pengalaman yang akan memudahkan mereka menerima pendidikan
formal di sekolah rendah kelak.
Disamping itu, ia juga bagi
meningkatkan kecemerlangan potensi individu kanak-kanak secara menyeluruh,
seimbang dan bersepadu. Pengetahuan dan kemahiran kanak-kanak ditingkatkan
dengan pemupukan dan pengukuhan kepada amalan nilai-nilai murni melalui
usaha-usaha dan program yang terancang dan berstruktur.
Tabika KEMAS mengguna pakai
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) yang telah diwajibkan
pengunaanya pada 1 Januari 2010 mengikut Akta Pendidikan 1996 (Pindaan 2002)
yang digubal oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
vii.
PERMATA
Program Asuhan dan Didikan
Awal Kanak-kanak PERMATA merupakan satu
program yang menekankan program pembelajaran yang holistik dan berbeza dari
corak pembelajaran sedia ada. Program ini diadaptasi dari konsep ‘learning is
fun through play’ dari Pen Green Centre, Corby, England. Anak-anak PERMATA ditekankan
untuk belajar melalui eksperimentasi, eksplorasi dan pengalaman di Pusat Anak
PERMATA Negara.
Kurikulum Pusat Anak PERMATA
Negara (PAPN) disesuaikan mengikut acuan dan keperluan kanak-kanak di negara
ini walaupun konsep asalnya berpandukan amalan pusat asuhan di luar negara
iaitu dengan memberi penekanan kepada modul pendidikan yang sesuai dengan
perkembangan minda kanak-kanak Malaysia.
PERMATA mengamalkan konsep
asuhan dan didikan yang bersepadu merangkumi aspek pemakanan, kesihatan,
penglibatan ibu bapa dan komunitimIni adalah bersesuaian untuk membentuk
personaliti anak yang seimbang, yakin diri, bijak bergaul dan penting untuk
pembangunan modal insan yang cemerlang,
1.4 Konsep
Pendidikan Awal Kanak-Kanak di luar negara.
i.
HEAD
START
Program Head Start adalah
program kelolaan Jabatan
Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia Amerika Syarikat, yang menyediakan
pendidikan komprehensif, kesihatan, pemakanan, penglibatan ibu bapa dan
perkhidmatan kepada kanak-kanak dan keluarga yang berpendapatan rendah. Mereka
ditempatkan di satu kawasan dan diberi kemudahan pembelajaran.
Program ini telah
dilancarkan oleh pengarah Head Start iaitu Jule Sugarman pada tahun 1964. Head
Start pada mulanya dirancang sebagai satu program musim panas untuk mengajar
kanak-kanak dari keluarga berpendapatan rendah dalam beberapa minggu.
Matlamat Headstart adalah
untuk meningkatkan tahap kecekapan
sosial yang lebih tinggi di kalangan kanak-kanak, khususnya keluarga mereka
yang berpendapatan rendah. Kecekapan sosial ditakrifkan sebagai keberkesanan
setiap hari kanak-kanak dalam berurusan dengan persekitaran sekarang dan
tanggungjawab kemudian.Umur kanak-kanak yang mengikuti program ini adalah
antara tiga hingga enam tahun. Keluarga kanak-kanak turut mengikuti program ini.
Program ini juga bukan
sahaja untuk kanak-kanak dan keluarga yang berpendapatan rendah, malahan,
program ini juga untuk kanak-kanak yang rendah pencapaian dan kanak-kanak
kurang upaya.
ii.
KINDERGARDEN
Kindergarden (Jerman) dari
segi bahasa "children's garden"
atau taman kanak-kanak adalah sebuah institut pendidikan prasekolah untuk
kanak-kanak. Istilah ini telah dicipta oleh Friedrich Frobel untuk bermain dan
aktiviti yang dijalankan oleh institut yang dicipta oleh Bad Blankenburg
sebagai pengalaman sosial untuk kanak-kanak untuk peralihan mereka dari rumah
ke sekolah.
Matlamat beliau adalah
kanak-kanak haruslah dijaga dan dipelihara di sebuah “Taman Kanak-Kanak
(children’s garden)” seperti tumbuhan di taman. Istilah Kindergarden ini
digunakan di seluruh dunia untuk menggambarkan pelbagai intitusi yang berlainan
yang telah dibangunkan untuk kanak-kanak di antara umur dua hingga tujuh tahun,
bergantung kepada negara itu sendiri.
Banyak aktiviti yang
dibangunkan oleh Frobel turut digunakan di seluruh dunnia di bawah nama-nama
lain. Menyanyi dan menanam tumbuhan telah menjadi sebahagian daripada
pembelajaran sepanjang hayat. Bermain, aktiviti, pengalaman, dan interaksi
sosial kini diterima secara meluas sebagai aspek penting dalam membangunkan
kemahiran dan pengetahuan kanak-kanak.
Kanak-kanak menghadiri
Kindergarden untuk belajar berkomunikasi, bermain, dan berinteraksi dengan
orang lain dengan baik. Seorang guru menyediakan pelbagai bahan dan aktiviti
motivasi untuk kanak-kanak ini untuk mempelajari bahasa dan kosa kata membaca,
matematik dan sains, muzik, seni, dan tingkah laku sosial. Bagi kanak-kanak
yang sebelum ini telah menghabiskan sebahagian daripada masa mereka di rumah, pendidikan
di Kindergarden boleh membantu mereka menyesuaikan diri kepada selain daripada
ibu bapa mereka tanpa kebimbangan. Kindergarden juga boleh membenarkan ibu,
bapa, atau penjaga untuk kembali ke
separuh masa atau pekerjaan sepenuh masa.
iii.
NURSERY
SCHOOL
Nurseri adalah sebuah
sekolah untuk kanak-kanak yang berumur di antara satu hingga lima tahun.
Pengajar bagi nurseri adalah golongan profesional yang berkelayakan
tinggi. Peranan guru di nurseri bukan
hanya sebagai menyediakan khidmat penjagaan kanak-kanak malah guru juga
menyelia kanak-kanak dalam permainan pendidikan. Nurseri juga merupakan sebuah
institusi pendidikan pra sekolah iaitu sebahagian daripada pendidikan awal
kanak-kanak..
Institusi-institusi nurseri
muncul di Perancis kira-kira tahun 1840, dan Societe des Creches (pusat jagaaan
kanak-kanak) telah diiktiraf oleh kerajaan Perancis pada tahun 1869. Pusat
jagaan harian telah ditubuhkan di kebanyakkan bandar-bandar di Eropah dan
pusat-pusat industri pada abad ke-19; yang pertama di Great Britain, misalnya,
telah ditubuhkan pada tahun 1860. Nurseri di England pula dikenali sebagai FS1
yang merupakan pendidikan asas tahun pertama sebelum mereka pergi ke sekolah
rendah
Matlamat kurikulum nurseri
adalah pendidikan nurseri lebih meluas daripada bukan sekadar penjagaan
kanak-kanak, tetapi pendidikannya kurang berat daripada pendidikan sekolah
rendah.
Pada setiap bilik darjah
nurseri pula diwujudkan sudut bagi mata pelajaran seni kreatif, sastera, sains,
pra-matematik, drama dan perkembangan motor halus dan motor kasar. Penggunaan
alam sekitar turut diselitkan di dalam pembelajaran bagi merangsang imaginasi,
kreativiti, sosialisasi, penerokaan dan penemuan baru dalam masa yang sama
mencabar penggunaan otot perkembangan tubuh badan
iv.
DAY
CARE / CHILD CARE
Child care atau Day Care
adalah penjagaan kanak-kanak pada siang hari oleh orang selain daripada penjaga
kanak-kanak yang sah. Biasanya, penjaga kanak-kanak ini adalah seorang yang
bukan daripada ahli keluarga kanak-kanak tersebut. Day care biasanya adalah
perkhidmatan yang berterusan semasa tempoh tertentu seperti masa ibu bapa di
tempat kerja.
Perkhidmatan ini juga
dikenali sebagai Child Care di United Kingdom dan Australia dan Child care atau
Day care di Amerika Utara (walaupun Child care mempunyai makna yang lebih
luas). Child care disediakan di nurseri atau di Creches (pusat jagaan
kanak-kanak dalam bahasa Francis) atau disediakan oleh penjaga itu sendiri
(nanny) dengan menjaga mereka di rumah mereka sendiri.
Selain itu, Child care juga
boleh dikendalikan dengan mengambil struktur yang lebih formal, pendidikan,
pembangunan kanak-kanak, disiplin malah pendidikan yang di ajar dalam
pendidikan awal kanak-kanak.
Di Australia, terdapat Child
care yang digelar sebagai “Family day care”
bagi perkhidmatan penjagaan kanak-kanak bersama ibubapa atau keluarga.
Sesetengah ibu bapa menyediakan peruntukan nurseri untuk penjaga anak mereka
berdekatan dengan tempat kerja ibubapa.
Penjagaan kanak-kanak di
rumah kanak-kanak itu sendiri selalunya memperoleh perkhidmatan daripada
‘nanny’ atau pengasuh atau ahli keluarga mereka sendiri seperti datuk dan
nenek, mak cik dan pak cik.
v.
ELEMENTARY
SCHOOL
Elementary
school atau sekolah rendah adalah
sebuah institusi di mana kanak-kanak menerima pendidikan wajib peringkat
pertama yang dikenali sebagai pendidikan asas atau pendidikan utama. Elementery
School adalah istilah pilihan bagi sesetengah negara, terutamanya mereka di
Amerika Utara, di mana istilah Grade
School dan Grammar School turut
digunakan.
Manakala di United Kingdom, India, Ireland, Pakistan,
Bangladesh, Australia, Amerika Latin, Nepal, Afrika Selatan, New Zealand,
Malaysia dan dalam penerbitan United
Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO), Elementary
School dikenali sebagai Primary
School.
Murid bagi Elementary School
adalah dari lima hingga 14 tahun. Mereka menyediakan kurikulum terhad dengan
penekanan kepada membaca, menulis dan mengira (the three Rs). Sekolah-sekolah
beroperasi pada sistem 'bersifat nasihat', di mana seorang guru menyelia kelas
besar dengan bantuan sebuah pasukan yang memantau, yang seringkali murid lebih
tua. Guru sekolah rendah dibayar melalui
keputusan penilaian guru. Murid-murid mereka telah dijangka untuk
mencapai standard yang tepat dalam pembacaan, penulisan dan aritmetik seperti
membaca satu perenggan pendek dalam akhbar, bertulis daripada pengimlahan, dan
mengira jumlah wang dan pecahan.
Sistem sekolah telah berubah
dengan pengenalan Akta Pendidikan 1944. Pendidikan telah disusun semula kepada
tiga peringkat progresif yang dikenali sebagai Primary Education, Secondary Education dan Further Education. Di UK,
sekolah-sekolah yang menyediakan pendidikan rendah yang kini dikenali sebagai Primary School. Mereka umumnya memenuhi
keperluan kanak-kanak berusia 4-11 (Reception Tahun Enam atau di Ireland Utara
dan Scotland P1 untuk P7). Sekolah rendah sering dibahagikan kepada sekolah
bayi untuk kanak-kanak 4-7 dan sekolah-sekolah rendah untuk usia tujuh hingga
11.
vi.
PLAYGROUND
PRESCHOOL
Playground
Preschool telah ditubuhkan
pada tahun 2002. Mereka menyediakan pendidikan berkualiti kepada kanak-kanak
yang berumur dari 1 setengah tahun hingga 6 tahun. Kanak-kanak datang dari
latar belakang budaya yang berbeza, sekali gus memupuk rasa hormat dan
interaksi merentas bangsa, kaum dan agama. Mereka juga memastikan saiz kelas
kecil, bagi membolehkan pengajar atau guru untuk memberi perhatian secara individu
untuk setiap kanak-kanak.
Sekolah menggunakan
kurikulum berasaskan permainan, kerana mereka percaya bahawa bermain adalah
cara terbaik untuk kanak-kanak untuk belajar. Playground Preschool telah mencipta persekitaran yang memupuk di
mana pembelajaran boleh berlaku secara semulajadi dan tanpa tekanan. Matlamat mereka
adalah untuk kanak-kanak untuk berasa gembira, suka datang ke sekolah dan
menjadi pelajar sepanjang hayat. Main menjadikan pembelajaran menyeronokkan
kerana ia membolehkan kanak-kanak untuk meneroka dan mencari dunia pada tahap
mereka sendiri.
Di Playground Preschool, mereka menghargai kanak-kanak sebagai
individu yang unik. Programe ini dibangunkan berdasarkan tema yang timbul
daripada kepentingan kanak-kanak. Mereka merasakan pembelajaran akan dicapai dengan
baik apabila kanak-kanak yang dikelilingi oleh objek, aktiviti dan pengalaman
yang berkaitan antara satu sama lain dalam cara yang bermakna. Lawatan lapangan
juga dianjurkan secara tetap untuk mengukuhkan apa yang kanak-kanak dipelajari
di sekolah.
Program Playground Preschool
ini dijalankan di United Kingdom, Netherlands, Finland, Francis, Italli,
Germany, Belgium, Australia dan Singapura.
vii.
EARLY
CHILDHOOD EDUCATION
Early Childhood Education
adalah pengajaran formal dan penjagaan kanak-kanak oleh orang lain daripada
keluarga mereka atau dalam persekitaran di luar rumah. ‘Early Childhood’ biasanya ditakrifkan sebagai sebelum umur
persekolahan biasa iaitu lima tahun di kebanyakan negara, walaupun Amerika
Syarikat (AS) National Association for the Education of Young Children (NAEYC)
dan bukannya mentakrifkan 'early childhood' sebelum usia lapan tahun.
Pendidikan Early Childhood
Education menggunakan konsep “learn throuh play”. Kanak-kanak disini tidak
diberi pengajaran yang khusus dalam aspek sosial, emosi, kognitif, linguistik,
pembelajaran fizikal. Pengajaran di dalam pendidikan ini lebih berperanan dalam
membantu kanak-kanak mengenali identiti diri sendiri dan fungsi untuk
berinteraksi dengan orang lain.
viii.
REGGIO
EMILIA APPROACH (Pendekatan Reggio Emilia)
Pendekatan Reggio Emilia
merupakan falsafah pendidikan yang memberi tumpuan kepada pendidikan
prasekolah dan sekolah rendah.
Pendekatan ini telah diasakan oleh Loris Malaguzzi dan ibu bapa di
kampung-kampung di sekitar Reggio Emilia di Itali selepas Perang Dunia II.
melalui kemusnahan dari peperangan itu, ibu bapa percaya, kanak-kanak
memerlukan pendidikan yang baru iaitu pendekatan yang cepat untuk mengajar
anak-anak mereka. Ibu bapa juga menganggap bahawa pembangunan awal kanak-kanak
ialah untuk membentuk diri mereka sebagai individu.
Oleh itu , Loris telah
membawa kepada penciptaan program yang berdasarkan prinsip hormat,
tanggungjawab, dan kemasyarakatan melalui konsep ‘penerokaan dan penemuan’
dalam persekitaran yang menyokong berdasarkan kepentingan kanak-kanak melalui
kurikulum ‘self-guided’.
ix.
BANK
STREET
Bank Street diasaskan pada
tahun 1916 oleh Lucy Sprague Mitchell sebagai
"Bureau of Educational Experiments" atau Biro Eksperimen
Pendidikan. Mitchell adalah Dekan pertama wanita di University of California,
Berkeley. Fokus asal program beliau adalah kajian pembangunan kanak-kanak dan
pendidikan. Selepas dua tahun, beliau beranggapan bahawa kanak-kanak adalah “actual
living subjects”. Pada tahun 1918, sebuah nurseri Bank Street dibuka. Sehingga
tahun 1930-an, barulah bank street ini diiktiraf dan mula melatih guru
Bank Street adalah
program yang mengikut prinsip-prinsip
pembelajaran iaitu pertama, berdasarkan persekitaran yang menjadi keutamaan
untuk memotivasikan manusia dan kedua, kanak-kanak mesti berinteraksi dengan
persekitaran mereka secara fizikal dan sosial dan mentafsir pendapat mereka
sendiri untuk mengekalkan pendidikan sepanjang hayat.
x.
MARIA
MONTESSORI APPROACH
Maria Montesssori dilahirkan
di Chiaravalle, Itally pada tahun 1870. Beliau merupakan doktor perempuan
pertama di Itali. Namun begitu, beliau begitu tertarik dengan cara kanak-kanak belajar. Justeru itu, beliau telah
melanjutkan pelajaran dalam bidang psikologi dan falsafah.
Pendekatan berinovasi Dr
Maria Montessori adalah “Pendidikan seharusnya tidak lagi akan menjadi
penyampaian pengetahuan, tetapi perlu menerima cara baru, mencari potensi yang
terdapat kepada seseorang manusia.” Keberkesanan kaedah pengajaran Montessori
telah di demonstrasi pada penerbitan hasil kajian di jurnal AS, Science (29
September 2006) yang menunjukkan kanak-kanak Montessori telah bertambah baik
tingkah laku dan skil akademik di Montessori.
Kaedah Montessori dalam pendidikan
yang dihasilkannya dari pengalaman ini telah kemudiannya dipraktikkan dengan
jayanya keatas kanak-kanak dan ia adalah agak popular di banayk tempat di
dunia. Walau dengan banyak kritikan pada kaedah beliau pada awal tahun 1930-an
dan 1940-an, kaedah pendidikan beliau telah dipraktikkan dan telah bangkit
semula. Ia kini boleh ditemui di enam benua dan seluruh Amerika Syarikat.
Sebelum akhir tahun 1907,
Montessori telah mengasaskan 'Casa dei Bambini' atau Rumah Kanak-kanak yang
pertama, di Rom. Kaedah Montessori mula diperkenalkan di rumah kanak-kanak ini.
Terdapat dua prinsip yang terkandung di dalam kedah ini iaitu, kanak-kanak
lebih mudah belajar jika mereka diberi peluang untuk berinteraksi dengan
persekitaran di mana mereka berada, serta dengan bahan-bahan manipulatif yang
dibekalkan. Kanak-kanak ini juga lebih digalakkan untuk berbuat demikian tanpa
bantuan orang dewasa. Prinsip kedua ialah kanak-kanak berupaya untuk mengajar
diri mereka sendiri .Kedua-dua prinsip ini telah mengilhamkan usaha montessori
dari segi reformasi pendidikan, metodologi, psikologi, pengajaran, dan latihan.
xi.
HIGH
SCOPE
High Scope telah
dikembangkan oleh David Weikart pada tahun 1962. HighScope merevolusikan
pendidikan awal kanak-kanak dengan pendekatan baru untuk pengajaran dan
pembelajaran. Berasaskan penyelidikan dan fokus kanak-kanak, Kurikulum
HighScope menggunakan proses yang telah direka dengan teliti yang dikenali
sebagai "pembelajaran penyertaan aktif " untuk mencapai hasil
memuaskan dan positif.
Terdapat beberapa konsep
yang digunakan oleg High Scope iaitu, ‘pembelajaran aktif’, ‘interaksi
kanak-kanak dengan orang dewasa’, ‘pembelajaran persekitaran’, ‘rutin harian’,
‘eksperimen utama’, dan ‘penilaian’.
Guru, ibu bapa, dan
penyelidik pendidikan telah mengakui, Kurikulum HighScope bukan sahaja membantu
kanak-kanak cemerlang dalam bahasa dan pembelajaran kognitif, tetapi juga
menggalakkan berdikari, rasa ingin tahu, membuat keputusan, kerjasama,
kesungguhan, kreativiti, dan menyelesaikan masalah atau dalam maksud lain kemahiran
asas yang membantu menentukan kejayaan dalam kehidupan orang dewasa.
xii.
TE
WHAARIKI
Te Whaariki ialah kurikulum
untuk pendidikan dan penjagaan awal kanak-kanak di New Zealand. Kurikulum ini
dirangka pada tahun 1996. Menurut Tyler (2002), penjagaan awal kanak-kanak di
New Zealand memiliki cara penyampaian yang pelbagai dan program ini juga
berkhidmat untuk komuniti yang pelbagai.
Te Whaariki telah
dibangunkan untuk mengawal selia pendekatan-pendekatan yang pelbagai ini, mereka
juga mengadakan peruntukan bagi memperkenalkan kepelbagaian budaya. Te Whaariki
berasal dari bahasa Maori yang bermaksud "tikar untuk semua berdiri di
atas" dan amat tepat sekali bagi sebuah negara pelbagai budaya sebagai New
Zealand (Carr 1999). Te Whaariki menekankan kepada pendidikan yang berkonsepkan
‘kebudayaan dan menghormati tatacara kehidupan’ dalam masyarakat Maori.
Terdapat dua prinsip asas
yang terkandung dalam Te Whaariki. Pertama, terdapat skop untuk pengajar
pendidikan kanak-kanak untuk membangunkan program unik mereka sendiri dalam rangka
kerja Te Whaariki yang sesuai dengan tradisi budaya tempatan dan persekitaran.
Kedua, ia juga dapat menyesuaikan diri dengan memenuhi kepentingan dan aspirasi
kanak-kanak. Dengan cara ini, terdapat rujukan metafora yang dibuat untuk
menghasilkan faktor-faktor ini ke dalam mewujudkan satu kurikulum yang mantap,
dalam erti kata lain, Whaariki (tikar dianyam) untuk semua untuk berdiri di
atas.
T
o grow up as competent and confident learners and
communicators, healthy in mind, body, and spirit, secure in their sense of
belonging and in the knowledge that they make a valued contribution to society.
(New Zealand Ministry of
Education 1996)
Kurikulum itu sendiri diasaskan
atas beberapa prinsip yang boleh digabungkan ke dalam program pendidikan awal
kanak-kanak berdasarkan kepentingan dan aspirasi kanak-kanak(Tyler 2002). Panduan
prinsip tersebut adalah seperti berikut:
·
Pengupayaan
(Whakamana)
-
Kurikulum
memberi kuasa kepada kanak-kanak untuk belajar dan berkembang.
·
Pembangunan
secara holistik (Kotahitanga)
-
Ini
menggambarkan secara menyeluruh kanak-kanak belajar dan berkembang, dan
mengambil kira kognitif, sosial, dimensi budaya, fizikal, emosi dan rohani
pembangunan manusia.
·
Keluarga
dan Masyarakat (Whanau Tangata)
-
Lebih
luas keluarga dan masyarakat adalah merupakan sebahagian daripada kurikulum
awal kanak-kanak.
·
Hubungan
(Nga Hononga)
-
Kanak-kanak
belajar melalui hubungan responsif dan reciprocal dengan orang, tempat dan
benda.
Bibliografi
Akmal Hisyam AR Shad Kasnani AB Karim, Ramlah Jantan. (2006). Perkembangan Pendidikan Prasekolah untuk
Kursus Persediaan, Sarjana Muda (PISMP) KPLI, dan Kursus Diploma Perguruan
Malaysia, KEMAS dan PERPADUAN Bahagian 2. Selangor : Kumpulan Budiman SDN
BHD
Akta
Pendidikan Dan Peraturan-Peraturan (AKTA 550), Kuala Lumpur : MDC Publishers SDN BHD, 2008.
Jaipaul L. Roopnarine, James E. Johnson. (2005) Approaches To Early Childhood Education
Fourth Edition. New Jersey : Pearson Merill Prentice Hall.
Mahyuddin Ashaari. Taman Asuhan Kanak-Kanak Islam ABIM :
Sejarah Penubuhan, Perkembangan dan Kurikulum. Jurnal Pendidikan Islam, Jilid 11 Bil.1, 2006.
Universiti Terbuka Malaysia. (2007). HBPS1103 Pengenalan Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Kuala Lumpur :
UNITEM Sdn. Bhd.
Ringkasan:Konvensyen-Konvensyen
dan Undang-undang yang Menjamin Hak Sama Rata Semua Kanak-Kanak untuk Kualiti
Pendidikan di Persekitaran yang Menyeluruh, Malaysia. Bangkok : UNESCO Bangkok, 2008.
Saayah Abu. (2007). Menjadi
Guru Tadika. Kuala Lumpur : PTS Proffesional Publishing Sdn. Bhd.
Undang-Undang Malaysia Akta 308, Akta Taman Asuhan Kanak-Kanak 1984, Percetakan Nasional Malaysia Bhd, 2006.
GOOD JOB!
ReplyDelete